Pitesamisk grammatikk publisert på nett

Pitesamisk grammatik - en jämförande studie med lulesamiska av Ann-Charlotte Sjaggo er nå tilgjengelig elektronisk som en del av Senter for samiske studiers skriftserie.
Johnskareng, Arnstein
Publisert: 04.11.15 00:00 Oppdatert: 04.11.15 11:58

Pitesamisk grammatikk.
Foto: Ann-Charlotte Sjaggo

"Pitesamisk grammatik - en jämförande studie med lulesamiska" er nummer 20 i Senter for samiske studiers skriftserie. Den er kun publisert elektronisk og finnes her: http://septentrio.uit.no/samskrift.

Boka er en grammatikstudie av pitesamisk og presenterer vesentlige deler av strukturen og grammatikken i pitesamisk på en lettforståelig måte med formål å stimulere til bruk og til innlæring av pitesamisk. Pitesamisk er en samisk variant som risikerer å forsvinne som en følge av et stadig minkende antall brukere av språket.

Ann-Charlotte Sjaggo.
Foto: Bjørn Hatteng

Om forfatteren:

Forfatter Ann-Charlotte Sjaggo har i perioden 2011-2014 vært virksom som forsker i prosjektet "Áhpegáttest áhpegáddáj - från kust til kyst". Denne boka har vært mulig å realisere innenfor rammene til prosjektet som fokuserer på møter, miljø og migrasjon i det pitesamiske området.

Ann-Charlotte Sjaggo er også delaktig i reindriften i Luokta-Mavas sameby, og hun bor og driver med reindrift langs Pite elv. Hun har tidligere arbeidet med andre samiske språk- og dokumentasjonsprosjekt, og har publisert blant annet boka "Från Sulidälbmá till Áhkkábáktte - en ortnamnsguide för norra sidan Piteälven i Arjeplogsfjällen".

Johnskareng, Arnstein
Publisert: 04.11.15 00:00 Oppdatert: 04.11.15 11:58