Datavirus kan ramme hvem som helst!

Mange tror at IT-sikkerhet er noe som man ikke trenger å bekymre seg over, og at virustrusselen er noe man var plaget med på 1990–tallet.  Les intervjuet med instituttleder Trygve Johnsen ved Institutt for matematikk og statistikk ved UiT Norges arktiske universitet, som i august i år ble rammet av et kryptovirus.
Bersås, Sølvi
Publisert: 07.10.15 00:00 Oppdatert: 07.10.15 18:34

Johnsen forteller at han kom på jobb tidlig den dagen. Han har til sammen jobbet 15 år ved UiT, avbrutt av et 13 års langt opphold ved UiB. Det var starten på et nytt semester. Noe av det første han gjør hver morgen er å gjennomgå e-post, for å få dette unna. Han får generelt mange e-poster per dag, og er vanligvis veldig oppmerksom på virus og oppdager fort hva som er bare tull.

Instituttleder Trygve Johnsen ved Institutt for matematikk og statistikk ved UiT Norges arktiske universitet.

Denne morgenen var altså begynnelsen på en veldig travel arbeidsdag for instituttlederen. Fargene og logoen på den tilsynelatende e-posten fra Posten lignet tilstrekkelig til å kunne bli forvekslet. I tillegg ventet han halvveis på en e-post fra Digipost.

– Og akkurat der gjorde jeg den store tabben, sier Trygve Johnsen. Jeg burde lest e-posten nøyere, for den var til dels skrevet på dårlig norsk.

Han forteller videre at han åpnet e-posten og klikket på lenken. Da ble PC-en utsatt for et såkalt kryptovirus, som betyr at filer på PC-en blir kryptert. De som står bak viruset krever etter hvert løsepenger for å «frigi» filene. Johnsen rakk å arbeide litt mer på PC-en før han merket at noe var galt.

– Plutselig var det stopp, minnes Johnsen. Jeg gikk umiddelbart inn til IT-mannen på avdelingen, Hugues Verdure.

Johnsen sier Verdure raskt fant ut hva som hadde skjedd. Det var krypterte filer på hjemmeområdet H, hvor egne filer blir lagret ved UiT. I tillegg var alt av dokumenter på laptopen kryptert.

På spørsmål om hva Trygve Johnsen tenkte da omfanget gikk opp for han, svarer han: - Jeg var mest bekymret for skadevirkningene for andre. For min egen del visste jeg at jeg stort sett hadde backup.

Johnsen følte lettelse over at det ikke ble de helt store problemer for andre. Han var imidlertid flau over ha dummet seg ut. Verdure rettet opp det meste opp i løpet av dagen, men det var en heldags jobb.

Johnsen ønsker å benytte anledningen til å takke for hjelpen: - Jeg er veldig fornøyd med servicen som Verdure, representanten for avdeling for IT, har gitt meg!

Institutt for matematikk og statistikk er engasjert i informasjonssikkerhet. Instituttleder Trygve Johnsen synes derfor det var ekstra leit at det skjedde hos dem. Han har noen gode råd til de som ikke tror det kan ramme dem:

-          Det kan skje hvem som helst!

-          Jeg er faktisk oppmerksom på denne problemstillingen, men jeg lot meg lure likevel

-          Selv i en stressa hverdag, ta deg tid til å lese e-poster nøye før du eventuelt klikker på noe

Les mer på nettsiden uit.no/sikkerhetsmnd

Bersås, Sølvi