Film om matservering til pasienter og beboere

Sykepleierstudentene lærer om ernæring til pasienter. Under Forskningsdagene ble en film vist for å gjøre publikum bevisste på hva som kan forventes. Her kan du nå se filmen.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 02.10.15 00:00 Oppdatert: 02.10.15 12:06

AKTIVITETER: På forskningstorget i Hammerfest stilte UiT og Hammerfest kommune med aktiviteter. En av aktivitetene var en film om mat, lagd med sykepleierstudenter fra campus Hammerfest. (Foto: Tommy Hansen/UiT Norges arktiske universitet)

MAT var årets tema for Forskningsdagene 2015.

I den forbindelse ble det lagd en informasjonsfilm med råd ved matservering til pasienter og beboere på helseinstitusjoner.

Rådene er hentet fra pensumboka Grunnleggende sykepleie 2.

- I filmen illustreres noen situasjoner ved matservering til syke. Hygiene, estetikk, matro, tilrettelegging, er tiltak som fremmer pasientens eller beboerens matlyst, forteller universitetslektor Svenja De Smedt ved sykepleierutdanningen i Hammerfest.

Observasjon og dokumentasjon vil være tiltak som kan hindre under- eller overernæring.

Filmen ble vist på Forskningstorget i Hammerfest – der sykepleierutdanningen hadde stand på Nissen-senteret. I tillegg til filmvisningen og råd om mat og helse, arrangerte sykepleierstudentene sykehus for bamser.

Det er studentene fra desentralisert nettbasert sykepleierutdanning ved campus Hammerfest som spiller både pasienter og sykepleiere. Filmen er lagd av universitetslektor Svenja De Smedt og Tommy Hansen ved avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt.

Filmen har til hensikt å sette søkelys på mat og helse for pasienter og er lastet opp på Youtube for å kunne deles.

Nedenfor ser du flere bilder fra forskningstorget i Hammerfest. Også Hammerfest kommune og Forskerfabrikken hadde aktiviteter på Nissen-senteret.

Bildene er tatt av Tommy Hansen. Flere bilder finner man også på Forskningsdagene i Finnmark sine Facebook-sider.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 02.10.15 00:00 Oppdatert: 02.10.15 12:06