De som spiser mye samisk mat har minst jernmangel

Uten jern klarer ikke blodet å frakte oksygen rundt i kroppen, og en studie viser at de som spiser mye reinkjøtt og blodmat har mer jern i blodet enn andre.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 29.09.15 10:30 Oppdatert: 29.09.15 12:11

UiT-studentene Stina Edvardsen og Gunnhild Skjold fikk smake gumba, som det
heter på samisk (blodklubb på norsk). De var med på forskningsdagsarrangementet
til Senter for samisk Helseforskning og Senter for samiske studier ved UiT.
Foto: Elisabeth Øvreberg

– Vi har undersøkt matvanene til innbyggere i 24 kommuner her i nord, og sett på hva de spiser og hvor stort jernlager de har, forteller forsker Ann Ragnhild Broderstad ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, og fagleder for Senter for samisk helseforskning (SAMINOR).

Hun og forskerteamet delte befolkningen opp i fem matkategorier.

De som hovedsakelig spiser:

1. Reinkjøtt og blodmat
  2. Fisk
  3. Variert kosthold
  4. Mye frukt og grønt
  5. Vestlig mat som hamburger, pizza etc

– Det er kjent at kvinner oftere har jernmangel enn menn, men blant kvinner som var i matkategorien ”Reinkjøtt og blodmat”, hadde kun 8 prosent jernmangel, sier Broderstad.

Gode jernlager

Deltakerne i reinsdyrgruppa spiste reinkjøtt og andre produkter av reinsdyret 6-7 ganger i uka. Her var hovedsakelig deltakerne av samisk bakgrunn og de var bosatt i indre strøk i Nord-Norge.

Broderstad konkluderer med at dette funnet forklares med at den samiske befolkningen har et kosthold som er rikt på lett tilgjengelig jern gjennom reinkjøtt.

Hun forteller at i denne matgruppa fant de knapt menn med jernmangel. Jernmangel fant hun derimot hos de tre siste matkategoriene (variert kosthold, frukt og grønt, vestlig mat). Verst for dem som spiste mye junk, for der hadde cirka 11 prosent av kvinnene tomme jernlagre.

Reinsdyr like sunt som fisk

En annen årsak til at samisk mat er sunt, er at reinsdyr er en god kilde til en rekke essensielle næringsstoffer. Ifølge forsker Ammar Ali Hassan ved Det helsevitenskapelige fakultet, har reinkjøttet høye nivåer av Omega 3, B12, E-vitaminer, jern, selen og sink. Faktisk finner man dobbelt så mye av disse næringsstoffene i reinkjøtt enn i kjøtt som storfe og gris.

– Vi har sett på næringsinnholdet i kjøtt, lever, talg og beinmarg, og det er spesielt mye Omega 3 og 6 i talg og beinmarg, forteller Hassan og legger til at kjøttet er like magert som kylling – kun 2 prosent fett.

Ann Ragnhild Broderstad serverte
geitramssaft til dem som kom for å høre
om samisk mat i forbindelse med
Forskningdagene.
Foto: Elisabeth Øvreberg

Lite miljøgifter

Hassan forteller at hans forskning viser at inntak av reinkjøtt kan bidra til at vi får dekket anbefalt inntak av viktige næringsstoffer.

– Kjøttet er også trygt å spise med tanke på tungmetaller. Vi fant heller ikke miljøgifter i rein som stammer fra beitedistrikter nært den russiske grensen og beitedistrikter med gruvevirksomhet og militæraktivitet.

Les også: Du kan bryte ned miljøgiftene i kroppen din

Les også: Reinsdyr like sunt som fisk

Hva er jernmangel?

Jernmangel betyr at kroppens jernlagre er tomme.
Jern er nødvendig for at kroppen skal kunne lage
proteinet hemoblogin (Hb) som frakter oksygen i
blodet.
Jernmangel påvises gjennom måling av lave
verdier av blodprøven ferritin. Også andre
blodprøver kan bidra til diagnosen.
I unntakstilfelle stilles diagnosen ved mikroskopi
av beinmargsutstryk.

Det er usikkert om jernmangel alene kan gi symptomer,
meningene om dette er delte blant fagfolk.
Lavt jerninnhold i kroppen vil på sikt føre til utvikling av
lav blodprosent, anemi. Anemi defineres som (Hb = blodprosent):

Kilde: NHI.no

Øvreberg, Elisabeth