Nytt forskningsskip gir nye muligheter


Fiskeriminister Elisabeth Aspaker besøkte i dag det italienske verftet som bygger forskningsskipet "Kronprins Haakon".

"Kronprins Haakon" er et høyteknologisk forskningsskip som kan ta seg fram gjennom is. Illustrasjon: Havforskningsinstituttet

"Kronprins Haakon" er et høyteknologisk forskningsskip som kan ta seg fram gjennom is.

Illustrasjon: Havforskningsinstituttet

– Behovet for forskning i de polare strøk er økende, og med dette fartøyet kommer Norge helt i front og kan gi viktige bidrag til internasjonal klimaforskning, sier fiskeriminister Elisabeth Aspaker til nettsidene til Nærings- og fiskeridepartementet

Elisabeth Aspaker sammen med direktør i Norsk Polarinstitutt, Jan Gunnar Winther (t.v.), UiT-direktør Lasse Lønnum og avdelingsdirektør ved Havforskningsinstituttet, Per W. Nieuwejaar. Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

Elisabeth Aspaker sammen med direktør i Norsk Polarinstitutt, Jan-Gunnar Winther (t.v.), UiT-direktør Lasse Lønnum og avdelingsdirektør ved Havforskningsinstituttet, Per W. Nieuwejaar.

Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

Aspaker inspiserte i dag byggingen av Norges nye isgående forskningsfartøy. "Kronprins Haakon" er et topp moderne og avansert isgående forskningsfartøy til 1,4 milliarder kroner. Fartøyet bygges i La Spezia i Italia, men designet er norsk og mye av utstyret leveres av norske produsenter. 

Se flere bilder fra besøket her!

– Polhavene er rike på marine ressurser, og vi er helt avhengig av god kunnskap for å forvalte disse naturressursene forsvarlig. Polhavene spiller en nøkkelrolle i klimaendringene, og "Kronprins Haakon" er avgjørende for at Norge fortsatt skal ha en lederrolle innen klima- og ressursforskning i polare strøk, sier Aspaker.

Les også: Skal bli verdensledende i Arktis

Kan bryte is
Det nye skipet blir 100 meter langt og 21 meter bredt. Det skal stå ferdig i 2017 og skal eies av Norsk Polarinstitutt. Havforskningsinstituttet skal drifte skipet, mens UiT blir den største brukeren. Skipet er konstruert med stålplater som er tre ganger så tykke som på et vanlig fartøy og en veldig rund baug. Den runde baugen gjør at skipet kan presse seg tvers gjennom ismasser som ikke er så veldig tykke og harde, noe som kalles å gå i isen. Men skipet kan også bryte seg gjennom is som er halvannen meter tykk. 

Les også: – En ære å få komme hit

Les mer om skipet her!

Forskere ved UiT ser fram til å kunne ta skipet i bruk når de skal på forskningstokt. Som da de var ved iskanten på Outreach-toktet i sommer: 

Instituttleder ved Institutt for geologi, Matthias Forwick, mener de allerede har en fantastisk forskningsbåt i "Helmer Hanssen", men at det blir flere muligheter med "Kronprins Haakon": 

På Twitter   #norgesarktiske