– Det må jo være norgesrekord!

Da det medisinske forskermiljøet ved UiT signerte samarbeidsavtale med Forsvaret i juni, var det spesielt en forsker som smilte.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 17.09.15 00:00 Oppdatert: 17.09.15 16:21

Inger Lund-Kordahl er lege og stipendiat i akuttmedisinsk og anestesiologisk
forskningsgruppe, og forsker på førstehjelpskunnskaper i Forsvaret.
Foto: Privat

Stipendiat Inger Lund-Kordahl gliser bredt, og det har hun all grunn til. Hun har nylig erfart et samarbeid med Forsvaret Sanitet – og det var helt unikt.

I løpet av åtte dager hadde 240 soldater deltatt i studien hennes, en omfattende studie vel og merke.

– Jeg forsker på førstehjelps-kunnskapene til Sanitetsbataljonen. Alle soldatene i studien måtte gjennom to caser der vi testet den praktiske kunnskapen om hjerte- og lungeredning og behandling av skadede ved ulykke. De måtte også svare på teoretiske spørsmål, forklarer Lund-Kordahl.

Aldri hørt om noe lignende

Til vanlig vil et forskningsprosjekt som involverer over 200 personer ta lang tid. Veldig lang tid. Spesielt når man skal sjekke førstehjelpsferdighetene til alle deltakerne.

Hun legger ikke skjul på at hun så for seg et langt opphold i militærleiren på Setermoen, men mener at hun istedenfor opplevde en effektivitet som landets forskere neppe har sett maken til.

– Jeg har aldri hørt om noe lignende, for da jeg kontaktet Forsvaret Sanitet og sa hva jeg trengte, var svaret: Det skal vi klare, når kommer dere?

– Forsvaret fristilte åtte personer for å hjelpe oss. Da vi kom sto lokaler og utstyr klart, og i løpet av fire dager hadde vi testet 110 personer. Vi var overveldet! sier Lund-Kordahl.

Norgesrekord?

240 deltok i studien hennes, og i løpet av kun åtte dager hadde hun alle data hun trengte til sin doktorgrad.

– Det må jo være norgesrekord! smiler Lund-Kordahl, for ikke bare hadde hun testet ferdighetene til soldater i førstegangstjeneste, til og med 135 sanitetssoldater fra nivå 2, altså trente soldater med førstehjelpskurs, deltok i studien hennes.

– Å samarbeide med Forsvaret var bare positivt. De var veldig interesserte, og i oktober publiserer jeg de første resultatene.

Lund-Kordahl, som er utdannet lege, mener å kunne forske på soldater er en gavepakke.

– Det er en unik populasjon, unge mennesker som deltar i standardisert opplæring, sier hun og røper at soldatene i Sanitetsbataljonen er svært gode i førstehjelp, og interessen for å fortsette samarbeidet med hennes forskningsgrupper er stor.

Forskning og kompetanseheving

Men nå er det ikke bare Lund-Kordahl som skal samarbeide med Forsvaret Sanitet. 16. juni i år skrev de under på en samarbeidsavtale med Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Målet er å samarbeide om medisinsk forskning og kompetanseheving. Dette er dekan Arnfinn Sundsfjord svært positiv til.

– Vi har store ambisjoner om at våre fagfolk skal knytte kontakter til miljøer nasjonalt og internasjonalt, forteller han.

I første omgang er det Institutt for samfunnsmedisin som er spesielt interessant for Forsvaret. De eier Tromsøundersøkelsen, sitter på en verdifull kompetanse og har en unik databank. Gjennom den nye avtalen med UiT betaler også Forsvaret deler av et professorat som spesialiserer seg innen epidemiologi.

– Vi i Forsvaret Sanitet har et stort medisinsk ansvar, og kan ikke ansette egne medisinske spesialister. Derfor moderniserer vi ved å skaffe oss forbindelser til institusjonene som besitter høyt vitenskapelig nivå, forklarer kontreadmiralen.

Tårer i øynene

Sameline Grimsgård, dekan forskning ved Det helsevitenskapelige fakultet, forteller hun nesten får tårer i øynene av å tenke på hvilke muligheter hennes forskere får nå som fakultetet går inn i en avtale med Forsvaret Sanitet.

Ikke bare får fakultetet dekket 20 prosent av en forskerstilling, forskermiljøet får også nyte godt av det gode samarbeidet Forsvaret har med blant annet NATO.

Internasjonale forskningsdata kan dermed suppleres med Tromsøundersøkelsen sine store databanker, og forskningsforbindelser som før var utenkelige kan bli realisert.

Men det er ikke bare universitetene Forsvaret nå vil samarbeide med. Også de store universitetssykehusene er kontaktet, deriblant UNN.

– Vi er i dialog med UNN, for de er strategisk plassert i nord, sier Sommerfelt-Pettersen.

Les også: Nordmenn iler til for å hjelpe skadde

Les også: Flest dør av skade i distrktene

Les også: Videosamtale med 113 kan redde liv

Øvreberg, Elisabeth