Tromsøværingen har fått lavere blodtrykk

Her kommer en gladnyhet til alle tromsøværinger: Til tross for at vi blir tjukkere, kryper blodtrykket vårt stadig nedover!

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 10.09.15 00:00 Oppdatert: 17.11.21 12:51

Laila Hopstock forteller at Tromsøundersøkelsen
viser at vi har fått lavere blodtrykk.
Foto: Johanne Røe Mathisen.

– Gjennomsnittlig blodtrykk i en befolkning er en viktig indikator på folkehelsen, forteller forsker Sidsel Graff-Iversen ved Folkehelseinstituttet (FHI), så dette er gode nyheter.

Mange nordmenn lider av forskjellige hjerte/karsykdommer. Ifølge Nasjonalforeningen for folkehelsen er røyking, overvekt og lite fysisk aktivitet noen av risikofaktorene for å utvikle disse sykdommene. Tradisjonelt sett har vi også regnet høyt blodtrykk for å være en av årsakene.

Nordmenn blir stadig mer overvektige, så da skulle man kanskje tro at blodtrykket vårt også ble høyere. Men Tromsøundersøkelsen viser det motsatte.

– Dette kan være svært viktig informasjon når man skal avgjøre hvor man skal sette inn støtet for å forebygge sykdommer, mener førsteamanuensis Laila Hopstock.

Unike opplysninger om folkehelsa

Tromsøundersøkelsen gir unik tilgang til opplysninger om folkehelsa, og forskerne har muligheten til å følge utviklingen i folks helse over flere tiår. Dette er enestående i forskningsøyemed, og fram til nå har blodtrykket til nesten 40 000 mennesker født fra 1905 til 1977 blitt fulgt. Og fra 70-tallet fram til 2008 er tallene veldig tydelige – blodtrykket til befolkningen har gått kraftig ned.

– Vi er ikke sikker på hvorfor dette har skjedd, men tallenes tale er helt klare, forteller Hopstock.

Ifølge FHI kan man i 90 - 95 % av tilfellene ikke gi et nøyaktig svar på hva som er årsaken til høyt blodtrykk, men arv, diabetes, overvekt, alkohol og kosthold kan være noen av faktorene.

Ikke på grunn av medisinering

Det er i dag mye større fokus på diagnostisering enn på 70-tallet, og stadig flere forebyggende tiltak blir innført. Langt flere blir medisinert for høyt blodtrykk.

– Den første tanken vår var at det kanskje var den økende medisineringen som var årsaken til det synkende blodtrykket. Men blodtrykket til de som ikke går på medisiner går like mye nedover, så det kan ikke være det som er årsaken, forteller Hopstock.

Trenden viser at nedgangen gjelder begge kjønn, men det er kvinner som har hatt den største nedgangen. Imidlertid har ikke kvinner vært den gruppen pasienter som har blitt prioritert høyeste i helsevesenet når det gjelder blodtrykk.

– Dette er svært overraskende, for det er ikke der fokus på behandling har vært, sier Hopstock.

Kanskje er blodtrykket lavere fordi så mange har stumpet røyken?
Foto: Colourbox

Har blitt sunnere

Til tross for høyere BMI (kroppsmasseindeks) kan det se ut som om befolkningen blir sunnere. Det er stadig mer fokus på helse i samfunnet. Mange har stumpet røyken, og saltinntaket har trolig gått ned. Inntaket av frukt og grønt har blitt høyere.

– Da studien startet opp røkte 60 % av alle menn i 40-årene. I dag viser tallene at bare 10 % av menn i samme aldersgruppe røyker, forteller Hopstock. Også kvinner røyker i langt mindre grad i dag enn tidligere.

– En 40-årig kvinne i dag er veldig mye sunnere enn en 40-år gammel kvinne på 70-tallet. Færre røyker, og man er mer fokusert på en sunn livsstil, med mer frukt og grønt, mer fokus på trening og mindre salt i kostholdet, mener hun.

Gjelder ikke alle

Det er ikke bare tromsøværingene som får lavere blodtrykk. Flere studier fra vestlige samfunn viser at blodtrykket til befolkningen generelt går ned, men det unike med Tromsøundersøkelsen er at man har kunnet følge blodtrykket til enkeltmennesker over lang tid.

– Men trenden gjelder ikke alle. Med alderen utvikler blodtrykket ditt seg i ulike retninger avhengig av når på 1900-tallet du er født. De som er født før 1950 får økende blodtrykk med alderen, mens at hos personer født etter 1950 holder blodtrykket seg mer stabilt med økende alder. Om noen år kommer tallene fra den 7. runden av Tromsøundersøkelsen, og da får vi svar på om denne trenden fortsetter, forteller Hopstock.

Fakta om høyt blodtrykk

Risikoen for høyt blodtrykk øker med alderen, hvis du har folk i familien med høyt blodtrykk, er gravid eller overvektig, ikke trener, røyker, spiser usunt eller lever et stressende liv.

De fleste merker ingen symptomer, men kan oppleve hodepine, tretthet, svimmelhet og tendenser til å blø neseblod.

For å vite om du har høyt blodtrykk må du måle det. Legen vil vanligvis bruke en oppblåsbar mansjett rundt overarmen og et stetoskop som registrerer lydene fra pulsåren når den åpnes og lukkes.

Det finnes flere legemidler som kan senke blodtrykket. De fleste fungerer like bra, men man trenger ofte mer enn en medisin for å få trykket ned på et akseptabelt nivå.

Kilde: Helsedirektoratet

Les også: Ønsker Tromsøundersøkelsen inn på statsbudsjettet

Les også: – Ditt bidrag teller!

Les også: Hvilepulsen vår synker

Wærås, Torgunn