Inviterer stipendiater til skreddersydd kurs
Stipendiat Inga Bårdsen Tøllefsen ble mye tryggere i rollen som lærer etter å ha tatt et praktisk kurs om undervisning på universitetsnivå. Kursansvarlig Pål Anders Opdal sier det er noen plasser igjen på høstens kurs. Søknadsfristen er 20. august. |
– Jeg fikk mange tips og triks, fikk jobbet med eget undervisningsopplegg tilpasset mitt behov og fikk direkte tilbakemelding i trygge former. Det gjorde at jeg ble mer komfortabel i rollen som lærer etter å ha tatt kurset, sier Inga Bårdsen Tøllefsen, stipendiat ved Institutt for historie og religionsvitenskap.
Kurset arrangeres to ganger i året, og neste søknadsfrist er allerede 20. august.
– På høsten er kurset på norsk, på våren er det på engelsk. Det er åpent for alle stipendiater uansett fag og fakultet og det er stor pågang på kursplassene. Men nå i høst er det fortsatt noen ledige plasser, sier kursansvarlig og stipendiat i universitetspedagogikk, Pål Anders Opdal.
God veiledning
Kurset strekker seg over fire dager. De to første dagene er samlingsbasert utenfor campus. Så blir det en periode hvor kursdeltakerne jobber med kollegaveiledning, før alle samles igjen til to nye samlingsdager, denne gangen på campus i Tromsø.
– Samlingen utenfor campus var utrolig sosial og lærerik. Jeg møtte mange hyggelige stipendiater i samme situasjon som meg, og samlingen la et godt grunnlag for god kollegaveiledning mellom samlingene, sier Inga Bårdsen Tøllefsen.
Praktisk rettet
Fullført kurs gir deltakerne 50 timer uttelling av arbeidsplikten i stipendiatstillingen.
– Det er kjekt, men det største utbyttet er innholdet og det vi lærer, mener Inga Bårdsen Tøllefsen.
– Fokuset på kurset er at det skal være praktisk rettet og at det skal sette i gang prosesser som gjør at undervisningen blir bedre, sier kursansvarlig Pål Anders Opdal. I kursbeskrivelsen står det at deltakerne lærer:
- planlegge og gjennomføre undervisning
- utvikle egne undervisningsferdigheter
- utvikle og reflektere over egen undervisning med utgangspunkt i teori om undervisning og læring
Jobber sammen
– Nøkkelen til å lykkes med god undervisning finner vi når flere går sammen om å jobbe med undervisningspraksisen i fellesskap, sier førsteamanuensis Ragnhild Sandvoll. Hun har vært med å utvikle kurset og skrev sin doktorgradsavhandling om temaet «Fra strategisk plan til praksis. En studie om forutsetninger for utvikling av undervisning i høyere utdanning».