– Å sykle til jobb går fortere enn mange tror

I en sykle-til-jobben-aksjon fredag syklet ansatte ved UiT fra Mellomveien til campus Tromsø. Selv i rolig tempo kom de ti minutter fortere fram enn antatt.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 14.08.15 00:00 Oppdatert: 14.08.15 11:20

Startpunkt for "Sykle-til-jobben-aksjonen" ved UiT var Mellomveien, men mange kom syklende fra andre steder i Tromsø for å være med: Håpet, Hamna og Stakkevollan. Foto: Nils Chr. Fareth

– Vi startet på Mellomveien klokka halv åtte, tok en ti minutters pause på Ema ved Gyllenborg skole for å vente flere som skulle være med. Deretter syklet vi til campus. Det tok til sammen en halv time, og da syklet vi i et rolig tempo. Det viser at veldig mange kan ta sykkel til jobb og det trenger ikke å ta lang tid, mener Ellen Karoline Dahl, universitetslektor og hovedtillitsvalgt i Forskerforbundet i Tromsø.

Om lag 25 syklister var med i følget, blant dem var også rektor Anne Husebekk.

– Dramsveien er en utfordring

Sykkelturen ble arrangert av Forskerforbundet, som ønsker å markere at det å sykle og gå til jobb er viktig.

– Vi ønsker at UiT og Tromsø kommune skal satse mer på syklistene, sier Ellen Karoline Dahl.

– Dramsveien er for eksempel en utfordring for syklister; det er trangt og uoversiktlig når det er mye trafikk. I dag var det ikke så ille, men i neste uke starter skolene igjen og det blir flere busser og biler.

På vei mot jobb og studier. Foto: Nils Chr. Fareth

– UiT må legge til rette

I september innføres dessuten parkeringsavgift ved campus Tromsø, og det er ventet at flere sykler og går til jobb som en følge av dette.

– Da er det helt nødvendig at universitetet legger bedre til rette for dem som sykler og går. Vi ønsker for eksempel en bedre sykkelparkering. Folk med dyre sykler kvier seg for å sette dem fra seg – sykkeltyveri er et stort problem. Det har vi blant annet sett ved UNN. Bedre gang- og sykkelstier på campus hadde også vært bra for trafikksikkerheten til myke trafikanter. I dag er det slik at fotgjengere må gå igjennom parkeringsplasser for å komme på jobb, forteller Nils Chr. Fareth, seniorrådgiver ved Seksjon for studieinformasjon og opptak.

– Går fint an å sykle på vinteren

I tillegg mener Fareth at bedre garderobefasiliteter bør på plass, slik at folk har en plass å dusje og skifte klær.

– Og på vinteren må det brøytes og strøs oftere. Alt dette er noe de kan bruke parkeringspengene på, påpeker han.

– Mange ser det ikke som en mulighet å sykle på vinteren på grunn av snømengdene?

– Jeg er helårssyklist og har vært det en god stund. Det går veldig fint. Jeg har en sykkel med brede dekk og pigger og det gir godt grep. Jeg har ennå ikke hatt noen uhell på vinteren, avslutter Ellen Karoline Dahl.

Vel framme på campus Tromsø. Foto: Randi Solhaug
Solhaug, Randi Merete