Spenning og forventning ved oppstart av Fadderuka

Både fadderbarn og faddere synes det var like spennende da Juristforeningens Fadderuke ble sparket i gang!
Moe, Trude Haugseth
Publisert: 13.08.15 00:00 Oppdatert: 01.09.17 15:05
Tromsø

– Jeg er så spent på hvem vi får i gruppa! utbryter Oda Hanssen, 2. avdelingsstudent ved Jur Fak og en av mange faddere for årets ferske studenter.

Hun og de andre fadderne har vært i gang siden velkomstarrangementet i Labyrinten tidligere på dagen; lett synlige i sine hvite t-skjorter og plakater med «jus» på, har de vinket til seg nye jusstudenter.

Nå står de og tripper utenfor Teorifagsbygget, og venter på å få tildelt «sine» fadderbarn. De er nok ikke alene om å ha sommerfugler i magen. En etter en finner de nye studentene fram til faddergruppene sine med litt forsiktige «hei!». De blir tatt imot med store smil og håndtrykk. Isen ser ut til å briste raskt mens gruppene fyller seg opp, og navn blir utvekslet.

Egen fadderuke for jusstudenter

På jusen arrangerer Juristforeningen egne arrangementer i tillegg til det felles opplegget som er for alle studenter ved UiT under Debutuka. I år blir det bl.a. togafest, jus-lunsj og grilling i Bukta kun for jus-studenter med faddere.

Oda Hanssen forteller at hun ville være fadder fordi det er en morsom start på studieåret.

Hva gleder du deg mest til?

– Det er å bli kjent med nye folk. Jeg hadde en veldig god opplevelse med Fadderuka i fjor da jeg var ny student, så det var derfor jeg ville være fadder selv i år, smiler Oda og hilser varmt på sist ankomne fadderbarn.

Bra organisert

Hva er ditt førsteinntrykk av Det Juridiske Fakultetet?Nemanja Radisevic er ett av de nye «fadderbarna». Han har studert samfunnssikkerhet og miljø før ved UiT, så han er ikke helt fersk student.

– At det er utrolig bra organisert. Vi har fått kjempegod informasjon og vidoer på forhånd.

Nemanja gleder seg også til Fadderuka.

– Jeg skal være med på Driv i kveld, og så gleder jeg meg til stand up og DJ Matoma. Det er flott å bli kjent med de andre studentene på en slik måte.

Nemanja Radisevic synes oppstarten er bra organisert

Moe, Trude Haugseth
Publisert: 13.08.15 00:00 Oppdatert: 01.09.17 15:05