Hotellene i Tromsø med gavepakke til studentene

Hotellene i Tromsø går sammen og tilbyr billige studentrom til studiestart. Til sammen 175 rom stilles til disposisjon.
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Norges arktiske studentsamskipnad
Publisert: 29.07.15 09:00 Oppdatert: 13.12.16 12:26

Poul-Henrik Remmen ønsker nye studenter velkommen til Tromsø.

Foto: Truls Tiller

– Alle hoteller som er med i Hotellgruppen synes det er godt å kunne bidra for studentene, og de svarte umiddelbart ja til å være med på dette. Blir behovet større, kan vi helt sikkert bidra med flere rom. Det er viktig at vi tar vare på alle som kommer til byen, og hvem vet, kanskje noen av disse studentene finner en fremtidig arbeidsplass i hotellbransjen, sier Poul-Henrik Remmer i Hotellgruppen i Tromsø.

Allerede uka etter at studentene fikk tildelt studieplass, var alle hyblene til Norges arktiske studentsamskipnad utleid, og nær 1000 studenter står på venteliste. Studentleder Aurora Meland er glad for at næringslivet i byen tar tak i en presset boligsituasjon. Hun var selv uten bolig de tre første ukene i Tromsø da hun begynte å studere.

– Det ordnet seg etter hvert, og det vil det gjøre for de nye studentene også. Men de første ukene vet vi er vanskelige i Tromsø. Da er det fantastisk at det finnes alternative tilbud som studentene kan benytte seg av. Denne gavepakken fra hotellene er et veldig godt initiativ, som vi setter stor pris på, sier Meland.

I tillegg til hjelpen fra hotellene, organiserer Samskipnaden nødovernatting i eksamenslokalene på Åsgårdveien. Sofahjelpen, som arrangeres av DebutUKA, gir også nye studenter et midlertidig sted å sove.

Les også: Alternativ overnatting i Tromsø

Frir til Tromsøs befolkning
Meland frir samtidig til private utleiere i byen.

– Studentene er en utrolig viktig ressurs for byen. Vi skaper liv og kultur, mange jobber ved siden av studiene og mange blir boende i Tromsø etter endt studietid. Derfor er det viktig at byen tar imot studentene på en god måte, sier hun.

Samskipnaden tilbyr bolig til hver femte student. Antallet studentboliger bestemmes sentralt av Kunnskapsdepartementet, og studentsamskipnadene dekker normalt omkring 20 prosent av utleiemarkedet med studentboliger. Resten må dekkes av det private markedet.

Aurora Meland er leder for Studentparlamentet. Foto: Inger Elin Utsi

Aurora Meland er leder for Studentparlamentet.

Foto: Inger Elin Utsi

– I Tromsø er trykket ekstra stort på grunn av stor studenttetthet. Vi oppfordrer derfor alle som har et rom å leie ut til å komme raskt på banen, sier Lena Fjellvang Osima, kommunikasjonssjef i Norges arktiske studentsamskipnad.

Hun ønsker samtidig å berolige studenter som ennå ikke har fått seg bolig.

Lena Fjellvang Osima i Norges arktiske studentsamskipnad. Foto: Siri Beate Arntzen

Lena Fjellvang Osima i Norges arktiske studentsamskipnad.

Foto: Siri Beate Arntzen

– Erfaringsmessig vet vi at det ordner seg for studentene i løpet av noen uker. Nødovernattingen, Sofahjelpen og nå denne gavepakken fra hotellene gjør at de som ikke finner seg bolig før studiestart, får et trygt og godt møte med Tromsø mens de leter etter et sted å bo, sier Fjellvang Osima.

Nye studentboliger under bygging
Neste høst står 240 nye hybler klare til Tromsøs studenter. Et større studentboligprosjekt er under bygging på Dramsveien.

– Det blir et betraktelig løft for studentene som søker bolig i Tromsø. Til sammen har vi planer om å bygge nær 1000 boliger på Dramsveien gjennom fire byggetrinn. Før sommeren fikk vi bevilget et tilskudd på 30 hybler. Vi tar dette som et tydelig signal på at også andre byggetrinn snarlig blir en realitet, sier Fjellvang Osima.

Se webkamera fra byggeplassen!

Kontaktpersoner:

Lena Fjellvang Osima, kommunikasjonssjef i Norges arktiske studentsamskipnad: 476 18 399 / lena.fjellvang@samskipnaden.no

Aurora Meland, leder for Studentparlamentet i Tromsø: 926 52 333 / leder@sp.uit.no

Poul-Henrik Remmer: 959 33 556 / poul.h.remmer@scandichotels.com

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder