Forsket seg fram til heksebrygg

En statsviter, malt fra byen hvor de verste hekseprosessene fant sted, inspirasjon fra en historiker som er ekspert på hekseprosessene og et godt samarbeid med det lokale bryggeriet har skapt Tromsøs første svartøl: Hexenschuss.
Brøndbo, Stig
Publisert: 20.07.15 00:00 Oppdatert: 19.07.15 10:53

Statsviter Marcus Buck og heksehistoriker Rune Blix Hagen har vært med på å skape et helt nytt svartøl, brygget på malt fra byen hvor de verste hekseprosessene fant sted, tyske Bamberg. Foto: Stig Brøndbo

– Jeg har brygget rundt 30 forskjellige ølsorter og har denne gangen smakt meg fram til en helt ny maltsammensetning, sier Marcus Buck, førsteamanuensis i statsvitenskap og instituttleder ved Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging, UiT Norges arktiske universitet. Utenfor UiT er han mest kjent som valgforsker med base i Tromsø. Men da avisen Nordlys omtalte han i forbindelse med et møte i foreningen «Venner av det smaksrike øl», skrev de at «hans egentlige livsprosjekt er avansert hjemmebrygging av øl pluss misjonering for de smaksrike øltypene». Journalisten mente at det Buck ikke vet om øl, er ikke verdt å vite.

Norbrygg

Buck kommer opprinnelig fra Bergen. 14 år gammel var han på sitt første bryggeribesøk og da ølrevolusjonen med mikrobryggerier startet på 80-tallet var han klar sammen med gode venner. De brygget, smakte, forsøkte nye oppskrifter og brygget mer. Men mens flere av vennene valgte å satse på ølbrygging og i dag driver noen av Norges mest suksessrike mikrobryggerier, valgte Buck akademia – og brygging på fritiden. Han var med å starte Norbrygg – Norsk hjemebryggeriforening – og rett etter at han ble ansatt som statsviter ved UiT i 1994 tok han kontakt med Mack Ølbryggeri i Tromsø for å få bidra til å produsere flere ølsorter. Siden har det blitt flere vellykkede samarbeidprosjekter. Buck fikk ingrediensene og forsket hjemme i småskala på nye oppskrifter – og delte resultatene med Mack.

Andre verdenskrig

– Øl har ikke skapt noen kriger, men kriger har vært med på å prege ølproduksjonen og har skapt grunnlaget for et voksende marked for mikrobryggerier, sier Marcus Buck.

­– Øl er alvor, mener statsviteren. Men selv om ingen kriger har blitt startet på grunn av øl, var det andre verdenskrig som la grunnlaget for mikrobryggerirevolusjonen som i dag gjør at både butikker og Vinmonopolet har et stort ølutvalg.

– På grunn av rasjoneringer i USA ble det puttet mye rart inn i ølet, og til slutt fikk noen få store bryggerier en dominerende posisjon i ølproduksjonen. På 80-tallet var folk lei av vassent og smaksløst øl, og de begynte å brygge hjemme, forklarer Buck. Siden ble hjemmebryggingen til mikrobryggerier, og i dag kommer rundt 20 prosent av ølomsetningen fra mikrobryggerier.

Uvær og uår

Historisk sett har øl vært en viktig drikke i land og regioner som ikke har vinproduksjon.

– Øl var den viktigste sommerdrikken i Nord-Europa i flere hundre år. Vin og øl var de eneste drikkene de kunne stole på som trygg å drikke i sommermånedene, sier statsviteren. Derfor ble det krise når det ble uår og kornproduksjonen sviktet.

– Slike uår var sentrale ingredienser i hekseprosessene, sier førsteamanuensis ved UiT, ølkjenner og hekseekspert, Rune Blix Hagen. Han ga nylig ut boken «Ved porten til helvete», hvor han skriver om hekseprosessene i Finnmark. Her forteller heksehistorikeren om hvordan uvær og uår var med på å provosere fram hekseprosesser.

– Det samme skjedde i Tyskland. På 1600-tallet bestod det av mange små og selvstyrte provinser med mye indre spenning, religiøse motsetninger og veien til konspirasjonsteorier og hekseprosessene var kort, sier Blix Hagen.

Svartøl

I den lille byen Bamberg var den lokale hekseprosessen gå grusom at den betegnes som kanskje den verste i hele verden. Rundt 800 mennesker skal ha blitt drept, og bare fire kvinner overlevde prosessene, ifølge Blix Hagen.

– Den lokale drikken i Bamberg på denne tiden var svartøl, sier Marcus Buck og holder et miniforedrag om hvordan den industrielle revolusjonen la til rette for det lyse ølet folk flest drikker i dag. «Hexenschuss» - eller hekseskudd på norsk – er brygget på malt fra nettopp Bamberg.

­– Men mens 1600-tallsversjonen av svartøl var røykfylt, har vi valgt å lage et smaksrikt svartøl i lagertradisjonen. Selv om det er mørk på farge er det lyst og velbalansert i smaken. Det er nesten litt trolldom og magi i bryggeriprosessen, og jeg er svært fornøyd med sluttresultatet, sier Buck. Nå er 1000 liter «akademisk» øl tappet på flasker og fat og klart for salg på barer og i butikker.

Brøndbo, Stig
Publisert: 20.07.15 00:00 Oppdatert: 19.07.15 10:53