Forsvaret + UiT = SANT

Papirene er underskrevet, så nå skal Forsvaret og Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, ha et enda tettere samarbeid.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 16.06.15 00:00 Oppdatert: 16.06.15 13:39

Avtalen er i boks. Nå skal Forsvaret samarbeide med fagmiljøene ved
Det helsevitenskapelige fakultet. Her er det dekan Arnfinn Sundsfjord som
underskriver avtalen sammen med sjef for Forsvaret Sanitet,
Jan K. Sommerfelt-Pettersen. Foto: Elisabeth Øvreberg

– Vi ved Forsvaret Sanitet er avhengige av å kunne hente fagfolk utenfra, sier Jan K. Sommerfelt-Pettersen, kontreadmiral og sjef for Forsvarets Sanitet.

Han har nå skrevet under på en rammeavtale med dekan Arnfinn Sundsfjord ved Det helsevitenskapelige fakultet.

Det er kanskje ikke så rart at Forsvaret ønsker samarbeid med de medisinske fagmiljøene fra universitetet, for Forsvaret har det medisinsk ansvaret for alle sine soldater – det gjelder alt fra vanlig fastlegeordning for de vernepliktige, til spesialisthelsetjeneste og eksperter som kan rykke ut internasjonalt.

Allerede har Forsvaret sikret seg Ørjan Olsvik, professor i medisinsk biologi, for å få en forsterket norsk innsats i kampen mot blant annet epidemier, men nå skal båndene til Det helse vitenskapelige fakultet knyttes enda tettere.

Les også: Tromsøprofessor bidrar i ebolaarbeidet

Forskning og kompetanseheving

Noe av det partene skal samarbeide om, er medisinsk forskning og kompetanseheving. Dette er dekan Arnfinn Sundsfjord svært positiv til.

– Vi har store ambisjoner om at våre fagfolk skal knytte kontakter til miljøer nasjonalt og internasjonalt, forteller han.

I første omgang er det Institutt for samfunnsmedisin som er spesielt interessant for Forsvaret. De eier Tromsøundersøkelsen, sitter på en verdfull kompetanse og har en unik databank. Gjennom den nye avtalen med UiT betaler også Forsvaret deler av et professorat som spesialiserer seg innen epidemiologi.

– Vi i Forsvaret Sanitet har et stort medisinsk ansvar, og kan ikke ansette egne medisinske spesialister. Derfor moderniserer vi ved å skaffe oss forbindelser til institusjonene som besitter høyt vitenskapelig nivå, forklarer kontreadmiralen.

Tårer i øynene

Sameline Grimsgård, dekan forskning ved Det helsevitenskapelige fakultet, forteller hun nesten får tårer i øynene av å tenke på hvilke muligheter hennes forskere får nå som fakultetet går inn i en avtale med Forsvaret Sanitet.

Ikke bare får fakultetet dekket 20 prosent av en forskerstilling, forskermiljøet får også nyte godt av det gode samarbeidet Forsvaret har med blant annet NATO.

Internasjonal forskningsdata kan dermed suppleres med Tromsøundersøkelsen sine store databanker, og forskningsforbindelser som før var utenkelige kan bli realisert.

Men det er ikke bare universitetene Forsvaret nå vil samarbeide med. Også de store universitetssykehusene er kontaktet, deriblant UNN.

– Vi er i dialog med UNN, for de er strategisk plassert i nord, sier Sommerfelt-Pettersen.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 16.06.15 00:00 Oppdatert: 16.06.15 13:39