Gammelt bilde gir nytt syn på macho-jakt

12.06.15 Stig Brøndbo
Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er over to år gammel, og kan ha innhold som er utdatert.

Funnet av dette 83 år gamle fotografiet av tenåringsjenta Emmy Lou er med på å tegne et nytt bilde av det som tidligere ble sett på som den ultimate manndomsprøven for rike trofejegere.

Bildet av Emmy Lou Sutton poserende ved en død isbjørn pirret nysgjerrigheten til førsteamanuensis og daglig leder ved Polarmuseet, Lena Aarekol. Ett av spørsmålene hun stilte seg var: «Poserer tenåringen annerledes enn det menn gjorde da de ble foreviget ved jakttrofeet?» Foto: Richard Sutton

Da de hadde skutt neshorn, løver og tigre, vendte rike trofejegere seg mot Arktis og den ultimate manndomsprøven: Farefull jakt på isbjørn og hvalross. Det kunne knapt bli mer macho der de dro mot nord, i fotsporene til de store oppdagerne, helt i ytterkanten av verden.

Les også «Maskulinitet og troféjakt i Arktis»

– I den korte arktiske sommer utfolder her seg et dyreliv som på sin måte ikke står tilbake for jungelens, het det i reklamen fra reisebyrået som forsøkte lokke trofejegerne fra Afrika og til Arktis.

Maskuline forbilder

Daglig leder og førsteamanuensis ved Polarmuseet, Lena Aarekol, ble nysgjerrig på et bilde hun fant i et fotoalbum. Det ble begynnelsen på en ny forståelse av den tidligere turismen og trofejakten i Arktis. Foto: Stig Brøndbo

– Det første turistcruiset til Svalbard var i 1881, og helt fram til isbjørnen ble totalfredet i 1973, ble det arrangert private jaktekspedisjoner til Arktis, sier Lena Aarekol, daglig leder ved Polarmuseet – Universitetsmuseet, UIT. 

Jaktcruisene tok form som en polar troféjakt, hvor velstående menn ladet børsa for å felle dyr som av ulike årsaker ga høy status.

– Da troféjakten ble introdusert i den arktiske villmarken ble trolig de maskuline sidene ved fenomenet forsterket fordi Arktis ble betraktet som et område som kunne styrke mannens posisjon, der sportsmannen, eventyreren og polarfareren var ansett som gode maskuline forbilder, sier Aarekol. 

Bursdagsgave

Men da Aarekol skulle flytte på noen gamle fotoalbum på Polarmuseet, kom hun over et bilde som forteller en helt annen historie enn den om maskuline trofejegere.

Innimellom bilder av norsk polarhistorie og gamle ishavsskuter, dukket det opp et bilde av en ung kvinne som poserer ved en skutt isbjørn. Aarekol ble nysgjerrig og i jakten på historien bak bildet, fant hun flere bilder, avisartikler og en bok som forteller om den svært eksklusive feiringen av Emmy Lou sin 18-årsdag i en jakt- og fotoglad familie.

Jaktglad

Familien Sutton samlet på dekk på ishavsskuta «MS Isbjørn» sammen med skipsreder Gudleif Holmboe. F.v Richard Sutton, Magdalena Sutton, Gudleif Holmboe og Emmy Lou Sutton. Foto: Richard Sutton jr.

I det siste nummeret av UiT Norges arktiske universitet sitt gratis forskningsmagasin på nett, Nordlit, skriver Lena Aarekol om Sutton-familiens jaktcruise i 1932, fra USA, via Tromsø, til Svalbard.

I artikkelen «Maskulinitet og troféjakt i Arktis» forteller Aarekol en historie som utfordrer det klassiske bildet av barske menn på tur; om en sikkerhetsfokusert og bekymret pappa, om en omsorgsfull mamma som berget komforten til jaktfølget gjennom å hekle underveis, om en jaktglad bror og en flink 18-årig jeger – Emmy Lou, som i tillegg til å skyte isbjørn og sel skøyt 15 fugl om dagen for å spe på kostholdet underveis.

Kontraster

– Historien om familien Sutton er full av kontraster og utfordrer det bildet vi har hatt av

troféjakten i nord, sier prosjektleder ved Kvinnforsk, Anka Ryall.

Hun er redaktør for det siste nummeret av Nordlit «Arctic Modernities», som gjennom åtte forskningsartikler er viet til historier med ulike innfallsvinkler til det moderne Arktis, fra Hamsuns harselering over Nansens heltestatus til Gretel Ehrlich møte med seg selv i døra når hun i sine reiseskildringer hyller urfolkjakt på Grønland samtidig som hun i virkeligheten ikke kan utstå å se på.

Stipendiat Sigfried Kjeldaas og professor Anka Ryall er redaktører og bidragsytere i Nordlit nr. 35, «Arctic Modernities». Foto: Stig Brøndbo

Her finner du hele Nordlit nr. 35. Arctic Modernities, redigert av Sigrid Kjeldaas og Anka Ryall.

På Twitter   #norgesarktiske