Student foreslo ny reiselivssatsing til regjeringa

Vinner av Gründercamp Framtidens Reiseliv ble konseptet EndGlass, virtuelle briller som kan skape levende og realistiske hologrammer. Dette konseptet var reiselivsstudent Hilde Olaussen med å utvikle.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 11.06.15 00:00 Oppdatert: 11.06.15 15:08

VINNERGRUPPA: Ida Halsvik, Elisabeth Andersen, Esten Skullerud, Hilde Olaussen og Håkon Toft vant årets Gründercamp.

Gründercamp er en treningsleir i kreativitet hvor elevene ved hjelp av kreativitet og nytenking skal presentere en løsning på et oppdrag innen et avgrenset tidsrom. Representanter fra arbeids- og næringsliv bidrar som veiledere og dommere.

Knakk koden

Elever fra grunnskole, videregående og høyere utdanning i Nordland, Troms og Finnmark møtes til dyst 9. og 10. juni i og utenfor Tromsø. UiT-student Hilde Olaussen var en av deltakerne og var med på vinnerlaget som foreslo konseptet EndGlass.

– Håkon kom på ideen med hologram, så kom innspillet fra Ida som gjorde at vi knakk koden. Da løsna alt. Supert samarbeid fra hele gruppa, sier Esten Skullerud og Hilde Olaussen. Olaussen studerer reiseliv ved Finnmarksfakultetet og har Alta som studiested.

– Vi ser for oss at turistene for eksempel havner midt i slaget på Stiklestad eller opplever bjørn på kloss hold, sier Håkon Toft.

Må løfte blikket

Det var næringsminister Monica Mæland som leverte oppdraget til ungdommene. I 2016 skal regjeringen legge fram en stortingsmelding om reiseliv. Reiseliv er en av de næringene som vokser raskest i verden. Det er 15 år siden forrige gjennomgang av norsk reiseliv.

– Vi må tørre å løfte blikket og se fremover. Jeg tror ungdommer har færre skylapper på enn vi som allerede jobber med og i næringslivet. De kommer ofte med friske og gode ideer og råd, sier næringsminister Monica Mæland, som legger til:

– Jeg tror de unges tanker og kreativitet er et viktig bidrag i arbeidet med en ny reiselivspolitikk. Det er viktig å lytte til de yngre generasjonene. Derfor spør vi om råd fra de unge i nord.

– Det var mange spennende bidrag, og det var lite som skilte finalelagene. Vinneren viste hvordan man med teknologi kan gi enda større naturopplevelser innenfor reiselivet i framtiden, sier Anne Grete Johansen, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Troms.

Vinnergruppa bestod av: da Halsvik og Elisabeth Andersen fra Senja videregående skole med  skolested Finnfjordbotn, Esten Skullerud ph. d-stipendiat fra Universitetet i Nordland og Hilde Olaussen fra UiT Norges arktiske universitet campus Alta, samt Håkon Toft, gründer innenfor film.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 11.06.15 00:00 Oppdatert: 11.06.15 15:08