Snart må alle betale for parkering

Fra semesterstart innføres avgiftsparkering for alle som skal parkere ved UiT campus Breivika i Tromsø.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 01.06.15 11:00 Oppdatert: 01.06.15 11:10

Carl Henrik Bjørseth jobber med parkeringsplanene ved UiT. Foto: Per-Christian Johansen

Carl Henrik Bjørseth jobber med parkeringsplanene ved UiT.

Foto: Per-Christian Johansen / UNN

Universitetsstyret vedtok i september i fjor å innføre avgiftsparkering også for studenter og ansatte på campus Breivika. UiT har som mål å ha en så miljøvennlig drift som mulig, og avgiftsparkering er én måte å begrense bilbruken. Allerede i 2010 vedtok universitetsstyret en miljøplan, der målet var at ansatte og studenter skulle gå over til mer miljøvennlig transport.

Nå er det klart at avgiften innføres til semesterstart, trolig rundt 1. august i år. I første omgang skal ordningen vare i en prøveperiode på to år.

– I løpet av prøveperioden kan det bli gjort endringer, sier Carl Henrik Bjørseth i driftssentralen ved UiT.

Det er Tromsø parkering som er ansvarlig for parkeringsreglementet og for å håndheve det. De er også ansvarlige for skilting, drift og vedlikehold av parkeringsautomatene.

Lav pris for studenter og ansatte
I dag er det rundt 1300 parkeringsplasser ved campus Breivika, som skal fordeles mellom drøyt 2500 ansatte og 9300 studenter. Presset på parkeringsplasser har de siste årene blitt veldig stort, fordi antall ansatte og studenter har økt.

Med den nye ordningen skal det fortsatt skilles mellom besøkende og ansatte / studenter. Prisen for ansatte og studenter vil være 5 kroner i timen, mens den er 25 kroner i timen for besøkende. Motorsykkel og ATV behandles på samme måte som en vanlig bil.

– Innkrevingsperiodene vil i første omgang være hverdager mellom klokka 08 og 17. Det vil være gratis å parkere i helgene og på ettermiddager og kvelder. Også innkrevingsperiodene kan bli endret i løpet av prøveperioden, sier Bjørseth.

Utenom innkrevingsperiodene kan alle plasser benyttes gratis, men mellom klokka 23 og 07 vil det bare være mulig å parkere på besøksplassene, av hensyn til snøbrøyting.

Rundt 70 av parkeringsplassene ved administrasjonsbygget, lengst sør på campus, blir gjort om til besøksplasser.
Rundt 70 av parkeringsplassene i nærheten av administrasjonsbygget, lengst sør på campus, blir gjort om til besøksplasser.

Flere plasser til besøkende
I forbindelse med omleggingen, blir også antallet besøksplasser økt, fra 70 i dag til inntil 225 totalt. De nye besøksplassene vil ligge ved innkjøringen til campus fra Erling Kjeldsens veg og Vitensenteret og i området hvor det i dag er besøksplasser mellom Huginbakken og Muninbakken. 

– Det er et mål at det alltid skal være ledige plasser for besøkende, og det kan bli aktuelt å gjøre en del av disse plassene til korttidsparkering med maksimal parkeringstid på tre timer. Antallet besøks- og eventuelt korttidsplasser kan komme til å variere ettersom man høster erfaringer med ordningen, forklarer Bjørseth.

Nytt system for parkeringstillatelse
For å redusere administrasjonen, fases systemet med fysiske parkeringskort ut. Informasjon som ansatte og studenter allerede har registrert på parkering.uit.no om sine kjøretøy vil fortsatt benyttes.

– Brukerne vil selv være ansvarlige for å logge inn på parkeringssiden og sjekke at disse dataene er riktige. Registreringsnummeret skal leses maskinelt og benyttes i kontrollvirksomhet. Man vil altså hverken trenge eller kunne benytte selve parkeringskortet fra 1. august, men dataene som er på parkeringssiden må være riktige og oppdaterte, understreker Bjørseth.

Oppfordrer til å sykle eller gå
Det vil bli betaling for den tiden man parkerer. Derfor blir det ikke innført periodekort.

Det blir også flere besøksplasser i nærheten av dem som er for besøkende i dag.
Det blir også flere besøksplasser i nærheten av dem som er for besøkende i dag, mellom Huginbakken og Muninbakken.

– Målsetningen til UiT er at flest mulig skal gå, sykle eller reise kollektivt. Det innføres derfor ikke ordninger som gir rabatt for mye bruk av parkeringsplassene, og heller ikke ordninger som gjør at parkeringen er forhåndsbetalt for en periode. Parkeringsavgiften skal være en del av beslutningsgrunnlaget som den enkelte må ta stilling til hver eneste morgen når man gjør sitt valg av reisemiddel, sier Bjørseth.

80 prosent av inntektene fra parkeringsavgiften skal gå til å investere i mer miljørettede tiltak, som bedre tilrettelegging for de som går og sykler.

Bør laste ned betalings-app
I utgangspunktet ønsker Tromsø parkering at alle benytter seg av app-løsningen deres. Det vil likevel være et begrenset antall parkeringsautomater på campus Breivika, som blir plassert i tilknytning til parkeringsplassene for besøkende.

– Minst én av automatene vil også være i stand til å ta imot betaling av parkeringsavgift for studenter og ansatte med kort eller kontanter, sier Bjørseth.

Særregler for spesielle kjøretøy
Det skal fortsatt være gratis å parkere på HC-parkering for dem som har tillatelse utstedt av kommunen. Med en slik tillatelse kan man også parkere gratis på alle øvrige plasser, unntatt på ladeplassene som er forbeholdt el-biler. Også behovet for flere ladestasjoner vil bli vurdert, ifølge Bjørseth.

– Parkering med el-bil vil inntil videre være gratis for studenter og ansatte på plasser for studenter og ansatte. Bilen må registreres i databasen som andre biler. Men også for el-bil kan det bli gjort endringer i reglene i løpet av prøveperioden, sier han.

Bjørseth legger til at det vil komme mer informasjon om ordningen etter hvert, og at det kan skje endringer.

– Det er viktig at brukerne setter seg inn i det endelige reglementet som Tromsø parkering legger ut på nett og skilter på parkeringsplassene til høsten. Det vil alltid være dette reglementet som gjelder, understreker han.

Dersom noen har spørsmål om innføringen kan de sendes til parkering@uit.no.  

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 01.06.15 11:00 Oppdatert: 01.06.15 11:10
Vi anbefaler