Vurderer parkeringsavgift ved UiT

For å spare miljøet vil universitetsstyret ha utredet om det skal innføres parkeringsavgift for ansatte og studenter ved UiT.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 07.01.10 00:00 Oppdatert: 07.01.10 08:06

Universitetet i Tromsø (UiT) har vedtatt en ny miljøplan hvor man blant annet har satt som mål å gå over til mer miljøvennlig transport.

Man ønsker at ansatte og studenter skal redusere bruk av privatbil og i større grad sykle, gå eller ta buss til jobb.

Tidligst i 2011

For å klare dette skal det utredes hvorvidt parkeringsavgift på campus og på halvparten av parkeringsplassene på Strandveien 8 er veien å gå.

- Vi skal nå utrede konsekvensene av en slik avgift, så får vi se om den blir innført eller ikke. Universitetet er vel den eneste statlige bedriften av denne størrelsen som ikke har innført en slik avgift. Både UNN, Tromsø kommune og Troms fylkeskommune har parkeringsavgift, forteller universitetsdirektør Lasse Lønnum.

Hvis man kommer fram til at parkeringsplassene ved UiT skal avgiftsbelegges, vil det tidligst skje neste år. Saken vil også bli sendt på høring.

Bedre kollektivtilbud

Et viktig moment i avgiftsvurderinga er at kollektivtilbudet må bli godt nok. For dersom ikke folk får et godt nok alternativ, vil det bli vanskeligere å motivere dem til å la bilen stå.

- Derfor kommer vi samtidig til å ha en parallell dialog med Cominor om et bedret busstilbud, sier Lønnum.

Han understreker at en slik avgift ikke innføres for at universitetet skal tjene penger.

- Tanken er at hvis det innføres parkeringsavgift, så skal pengene gå til tilrettelegging av miljøvennlig transport. For eksempel sykkel-skur, sier Lønnum.

Mest mulig gjenbruk

Et annet tiltak for å redusere transportbruken er å legge til rett for økt bruk av videokonferanser og telefonmøter.

I den nye miljøplanen står det også at UiT skal produsere minst mulig avfall og gjenbruke best mulig. I tillegg skal universitetet bruke minst mulig energi og utfase oljefyringsanlegg.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 07.01.10 00:00 Oppdatert: 07.01.10 08:06