UiT eneste norske på fersk rangering

UiT er fremdeles eneste norske universitet på THEs liste over de 100 yngste og beste universitetene i verden.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 30.04.15 00:00 Oppdatert: 29.04.15 10:01

Onsdag 29. april offentliggjorde Times Higher Education (THE) sin liste over  de 100 mest framgangsrike universitetene i verden. Det disse 100 har til felles er at de er yngre enn 50 år.

UiT er fremdeles eneste norske universitet på lista, men faller fra 64. plass i 2014 til 73. plass i 2015.

De andre nordiske landene er representert med flere institusjoner, men også disse universitetene faller på lista. Unntakene er to universiteter i Finland hvorav det ene, Lappeenranta University of Technology, er ny på lista i år (31).

Nytt universitet på førsteplass

Øverst på lista troner sveitsiske École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), noe som betyr at fjorårets vinner, Pohang University of Science and Technology (Postech) fra Sør-Korea skyves ned til andreplass.

Det er første gang siden lista ble presentert første gang i 2012, at det er en ny nummer én.

THE mener selv at denne rangeringa gir en pekepinn på hvilke universiteter som kan bli neste generasjons Harvard eller Oxford. Men i motsetning til de to sistnevnte vil de nye universitetene ikke bruker flere hundre år på å posisjonere seg i toppen, bare noen tiår.

Ber Stortinget følge med

Rangeringsansvarlig i THE, Phil Baty, mener årsaken til at Norge ikke gjør det så skarpt på denne rangeringa er at vi ikke prioriterer fremragende forskningsmiljø like godt som andre land.

Spesielt ber han Stortinget legge merke til hvor mye det nå satses på kunnskap, forskning og utvikling ved asiatiske utdanningsinstitusjoner. Både i Hong Kong, Sør-Korea og Singapore investeres det tungt i å skape verdensledende universiteter.

FAKTA:

• Ny institusjon på førsteplass: sveitsiske EPFL dytter sørkoreanske Postech ned fra tronen.
  • Øst-Asia dominerer i toppen: Fire av de fem øverste plassene er fra Sør-Korea, Hong Kong og Singapore.
  • Australia er det landet med flest universiteter på lista: 16.
  • 28 land/regioner er representert på lista.
  • Norge har bare ett universitet på lista: UiT.

THE 100 Under 50

Solhaug, Randi Merete