Studentmøte med næringslivet

Studentene får sitt eget karriereseminar under Arctic Frontiers.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 09.01.15 11:00 Oppdatert: 13.01.15 09:11

Victoria Braathen ved Senter for karriere og arbeidsliv. Foto: privat

– Dette er et veldig spennende konsept, som vi håper skal treffe studentene. Vi forsøker å lage en kobling til konferanseprogrammet, samtidig som innholdet skal være rettet mot studentene og karrierevalg. Det skal være et hyggelig og mulighetsorientert seminar, sier Victoria Braathen ved Senter for karriere og arbeidsliv ved UiT.

Store muligheter
For andre år på rad arrangerer Senter for karriere og arbeidsliv en møteplass i forbindelse med Arctic Frontiers. Målgruppa er studenter på bachelor- og masternivå fra alle fagdisipliner, og seminaret holdes tirsdag 20. januar.

– Bakgrunnen er at Arctic Frontiers ønsker en arena der også UiT-studentene blir en del av konferansen. Innlederne skal synliggjøre de spesielle karrieremulighetene som finnes i nord, presentere sine virksomheter, fortelle hvorfor de satser i nord, og vise at de kan være relevante arbeidsgivere for studentene, forklarer Braathen.

Førstemann til mølla
Innlederne kommer fra Rambøll, Akvaplan-niva og Sjømatrådet, med Heidi Johnsen fra Tromsø Havn som møteleder. I tillegg stiller Barentssekretariatet.

– De skal si noe om hvor Arktis står i dag, og hvordan det geopolitiske bilde er, sier Braathen.

Se programmet her!

Seminaret har plass til 100 deltakere, og det er påmelding i forkant. Det er førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.

– I fjor kom det 60 studenter, så målsettingen i år er å fylle auditoriet, sier Braathen.

UiT arrangerer stadig møter mellom studenter og næringsliv, som på Arbeidslivsdagen 2013. Foto: Torbein Kvil Gamst

Foto: Torbein Kvil Gamst

Aarskog, Karine Nigar