Topptung Arctic Frontiers

To statsministre og en rekke andre statsråder fra inn- og utland kommer til UiT for å delta på konferansen Arctic Frontiers.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 08.01.15 00:00 Oppdatert: 09.01.15 09:15

Statsminister Erna Solberg deltok også på fjorårets konferanse. Foto: Arctic Frontiers

Statsminister Erna Solberg deltok også på fjorårets konferanse.

Foto: Arctic Frontiers

Arctic Frontiers åpner søndag 18. januar, og blir i år arrangert for niende gang. Konferansen varer til fredagen etter og holdes i hovedsak i Teorifagsbygget og HSL-bygget ved UiT Norges arktiske universitet. Ifølge arrangørene har det aldri før vært et så høyt nivå på så mange deltakere.

Klima og energi
Statsminister Erna Solberg kommer, og får selskap av den finske statsministeren Alexander Stubb. Fra Norge kommer også utenriksminister Børge Brende. Fra Sverige kommer Kristina Persson, som er minister for strategiske framtidsspørsmål og nordiske saker.

Utenriksminister Martin Lindegaard fra Danmark og Mr Sam Tan, som er innenriksminister i Singapore, deltar. Det samme gjør Miguel Arias Cañete fra Spania, som er EU-kommisær for klima og energisaker. Også fyrst Albert av Monaco kommer til konferansen.

– Dette er en konferanse mange synes det er viktig å være på. I år setter Arctic Frontiers sammen de to begrepene klima og energi, noe som også har sammenheng med den siste klimarapporten fra FN, som er veldig aktuell, sier sekretariatsleder Ole Øvretveit.

Et internasjonalt Arktis
Mandag og tirsdag er satt av til politiske spørsmål. Blant annet skal Børge Brende diskutere Arktis i internasjonal sammenheng med Robert Papp, som er sjef for arktiske spørsmål i USA, og kanadiske Vincent Rigby fra Arktisk Råd.

– Det blir nok en interessant diskusjon, sier Øvretveit.

Det kommer også et stort oppbud fra Kina, blant annet er universitetet i Beijing og det kinesiske polarinstituttet representert. Første visepresident i Russian Geographical Society, Artur Nikolaevich Chilingarov, kommer fra Russland for å snakke om utviklingen i Arktis innenfor olje og gass. Han har tidligere vært mye omtalt i media, særlig ved én helt spesiell anledning.

– Chilingarov er for mange trolig mest kjent for å ha plantet det russiske flagget på havbunnen under Nordpolen i 2007, sier Øvretveit.

Politikk, forskning og næringsliv
Tirsdag legges en rapport om bærekraftig økonomisk vekst i nord fram. Arbeidet er ledet av rektor ved UiT, Anne Husebekk, og rapporten tar for seg hvordan Finland, Sverige og Norge kan oppnå bærekraftig utvikling i skandinavisk Arktis. Spørsmålet skal i etterkant diskuteres av Erna Solberg, Alexander Stubb og Kristina Persson.

Resten av uka er viet innlegg om arktisk forskning. Nytt av året er at det tirsdag og onsdag også er lagt opp til et eget program for næringslivet på The Edge Hotel. Tanken er at representanter fra næringslivet skal kunne møtes og dele erfaringer og gjøre forretninger på tvers av landegrenser.

Stor interesse
I fjor fant hele 1400 deltakere veien til UiT under Arctic Frontiers, og arrangementet var en stor suksess. Arrangørene forventer tilsvarende deltakelse i år. Det ventes rundt 100 journalister fra inn- og utland.

Sekretariatet oppfordrer også studenter og ansatte ved UiT til å bruke konferansen som kunnskapsarena. Blant annet arrangeres det et gratis kommunikasjonsseminar tirsdag 20. januar, om forskningsformidling mot internasjonal presse og sosiale medier. De som ønsker å delta på Arctic Frontiers, kan registrere seg som deltakertype partner. I deler av konferanseuka vil hovedkantinen i Teorifagsbygget være stengt, på grunn av lunsjservering. Det vil også bli endringer i bruken av kantinen som ligger under Universitetsbiblioteket.

I tillegg til de tre hoveddelene politikk, forskning og næringsliv er det også utviklet et eget kveldsprogram, i samarbeid med Nordlysfestivalen.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 08.01.15 00:00 Oppdatert: 09.01.15 09:15