Hygieneprodukter kan påvirke sædkvaliteten

Hormonforstyrrende stoffer i hudprodukter kan gjøre så sædcellene går seg vill og ikke klarer å bryte seg gjennom egget
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 15.05.14 00:00 Oppdatert: 14.05.14 14:38

Ifølge den danske forskeren, Niels E. Skakkebæk, er det første gang man har kunnet bevise en sammenheng mellom hormonforstyrrende stoffer og negative effekter på sædceller.
Foto: www.colourbox.com

Danske forskere har gått gjennom diverse insektmidler, apotekvarer, plaststoffer og hygieneprodukter, og undersøkt dem for 96 forskjellige kjemikalier som har hormonforstyrrende egenskaper.

Forstyrrer sædcellene

Ifølge forskning.no fant de ut at 30 av de 96 stoffene har en så forstyrrende effekt på sædcellene, at de kan utgjøre en risiko for fruktbarheten. De danske forskerne mener sædcellen kan begynne å svømme på feil tidspunkt, navigere feil på veien, og heller ikke komme seg gjennom det beskyttende laget rundt egget.

Vanskelig å bevise virkelig effekt

Dette er bekymringsfullt, men riktignok ble studien gjort i et laboratorium.
Førsteamanuensis i Torkjel Sandanger ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, har i flere år forsket på miljøgifter, og han poengterer at det er vanskelig å gjøre slike studier så tett opp mot virkeligheten som mulig, fordi det er så mange andre faktorer man ikke har kontroll over. Dermed trengs det svært store utvalg for å finne effekter i det virkelig liv.

– Et av problemene er at konsentrasjonen av flere hormonforstyrrende stoffer vil i virkeligheten variere enormt mye gjennom uka. Derfor blir det komplisert og veldig dyrt å skulle studere disse effektene hos folk, sier han til forskning.no.

– Man må også se på samspillet mellom de forskjellige stoffene, og det er svært vanskelig å gjøre i en laboratoriestudie.

Les også: Giften som stjeler guttebarn

Ikke funnet på mus

Sandanger mener likevel at slike studier er verdifulle, for de viser en effekt hos menneskelige sædceller.

– Vi har ikke sett de samme effektene hos rotter og mus for alle disse stoffene, så stoffene kan ha forskjellige effekter fra art til art. Dette understreker hvor viktig det er at effekter på mennesker studeres i mennesker, sier Sandanger.

Les mer om miljøgifter og hormonforstyrrende stoffer i neste utgave av kunnskapsmagasinet Labyrint. Publiseres i juni 2014.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 15.05.14 00:00 Oppdatert: 14.05.14 14:38