UiT eneste norske på “yngst og best”-rangering

UiT Norges arktiske universitet er det eneste norske universitetet på en fersk rangering av verdens 100 yngste og mest lovende universiteter.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 01.05.14 00:00 Oppdatert: 30.04.14 14:25

UiT er blant de 100 yngste og mest lovende universitetene i verden, mener Times Higher Education. Foto: Ola Røe

Onsdag 30. april 2014 kom Times Higher Education (THE) med sin nyeste rangering, og den lister opp de 100 beste universitetene i verden som alle har til felles at de er yngre enn 50 år. UiT ble opprettet i 1968.

Universitetene blir rangert etter 13 ulike indikatorer.

Øverst på lista troner sørkoreanske Pohang University of Science and Technology (Postech) for tredje år på rad. Nummer to er sveitsiske École Polytechnique Fédérale de Lausanne, mens Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) innehar tredjeplass.

– Har Norge vilje nok?

UiT har en liten nedgang fra 56.plass i fjor til 64. plass i 2014. Phil Baty, THEs rankings editor, gir en mulig forklaring:

– Det er godt å se at Norge er representert på denne lista over framtidige, globale universitets-stjerner. Tromsø har imidlertid tapt terreng og blir forbigått av yngre og høyere plasserte institusjoner fra land med fremadstormende økonomier.

De som dominerer øverste del av lista er nemlig institusjoner fra Øst-Asia.

– Disse har brukt ressurser på å bygge universiteter i verdensklasse. Norge må merke seg dette: konkurransen kommer bare til å skjerpes etter hvert som stadig flere nasjoner og institusjoner blir med i kappløpet. Norge har mer enn nok ressurser til å konkurrere, men har de viljen? spør Baty.

– Det er flott at vårt universitet er med på listen, vi er stolt av det.  Rangeringene brukes lite lokalt og nasjonalt, men vil være med i vurderingen av UiT internasjonalt.  Vi mener bestemt at fusjoner med to høyskoler bidrar til å styrke UiT. Rangeringene berømmer ikke slike grep og ettersom fusjoner i første omgang fører til et mer undervisningssterkt, men mindre forskningssterkt universitet, vil dette ha negativ betydning for rangeringen, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk

Omdiskutert liste

Hvor mye rangeringen egentlig har å si, er omdiskutert. THE mener selv at listen viser hvilke universiteter som er kommende stjerner, og som om noen tiår har potensial til å puste eldre universiteter som Harvard og Oxford i nakken.

THE er for øvrig mest kjent for sin årlige kåring av verdens beste universiteter. Men de best rangerte universitetene på denne listen har stort sett alltid lange historiske aner, og har fordelen av at de har brukt århundrer på å bygge seg opp anerkjennelse i omverdenen.

Nummer én på denne lista i 2013, California Institute of Technology, ble for eksempel etablert i 1891. Det er derfor THE har laget en egen liste over de universitetene som er yngre enn 50 år.

I hele verden er det mer enn 9000 universiteter. THE rangerer kun 100 av disse i onsdagens ranking.

Nøkkeltall fra “THE 100 under 50” i 2014:

• 29 land/regioner er representert på lista
  • Åtte land er representert på topp ti: Sør-Korea, Sveits, Hong Kong, Singapore, Nederland, USA, Frankrike og Storbritannia
  • Den yngste institusjonen som er med på lista er Medical University of Vienna i Østerrike, som ble grunnlagt i 2004
  • Av de såkalte BRICS-økonomiene har verken Russland eller Kina (gjelder kun fastlandet) et eneste universitet på lista, mens India og Brasil har ett hver
  • USA har bare åtte institusjoner på 100 under 50, sammenlignet med 46 på the World Reputation Rankings
  • Sju universiteter på lista ble etablert I 1964 (tre fra Storbritannia, to fra New Zealand, en fra Australia og Canada) og vil falle ut av lista neste år fordi de er for gamle

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 01.05.14 00:00 Oppdatert: 30.04.14 14:25