Søkertallene 2014: Ny rekord for UiT

UiT Norges arktiske universitet har aldri tidligere hatt så mange søkere. Hele 5.637 studiesøkere har UiT som førstevalg, det er en økning på over 13 prosent.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 25.04.14 13:00 Oppdatert: 11.12.14 12:33

Rektor Anne Husebekk presenterer søkertallene for 2014. UiT kan notere en oppgang på over 13 prosent fra i fjor. Foto: Maja Sojtaric

Stemningen var god da søkertallene fra Samordna opptak (SO) ble presentert på Bazinga, studentenes eget lokale, på campus Tromsø fredag 25. april.

Rektor Anne Husebekk er meget fornøyd med så mange førstevalgsøkere, noe som betyr at de har satt et UiT-studium som førsteprioritering i sin søknad.

– Det er svært gledelig. Unge, ambisiøse mennesker i hele landet ser nå at framtidsmulighetene i nord er store, mener hun.

Positivt etter fusjonen

UiT og Høgskolen i Finnmark (HiF) fusjonerte 1. august i fjor og ble UiT Norges arktiske universitet. Etter det har det vært knyttet stor spenning til om fusjonen ville slå positivt ut på søkertallene. Det har de gjort.

I 2013 hadde UiT 4.283 førstevalgsøkere og HiF hadde 695, til sammen 4978 førstevalgsøkere. Med årets 5.637 søkere har det fusjonerte UiT gjort et solid hopp (+13,23 %).

Gode tall for lærer- og ingeniørstudier

Lærer- og ingeniørutdanningene er blant studietilbudene ved UiT som opplever stor søkning. På nasjonalt nivå er det nesten ikke endringer i forhold til 2013, mens ved UiT øker søkertallene på grunnskolelærerutdanningene fra 150 til 210 søkere (40 %).

På ingeniørutdanningene øker søkningen fra 127 til 219 søkere (72 %), og sivilingeniørstudiene øker fra 68 til 108 (59 %). Energi, klima og miljø (sivilingeniør) har i år hele 45 søkere til 20 plasser.

– Den økte interessen for realfag er svært gledelig, sett i forhold til at både næringsliv og offentlig sektor har stort behov for ingeniører og realister. Søkingen til studiene ved UiT er høyere enn landsgjennomsnittet også for disse fagene, sier Husebekk.

Lærer- og ingeniørutdanningene er også noen av utdanningene kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen trakk fram i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet:

– Jeg er fornøyd med at det fortsatt er god søkning til høyere utdanning, og spesielt fornøyd med at den positive utviklingen til lærere, teknologi og realfag fortsetter, påpeker han.

Dobling i Finnmark

Interessen for studietilbudene i Finnmark er stor. I 2013 var det om lag 400 studenter som hadde et studium i Finnmark som førstevalg, i år er tallet 850.

Antall søkere til studier i reise- og friluftsliv er mer enn fordoblet.

– For en reiselivsnæring i vekst er det viktig at tilgangen på kompetanse styrkes gjennom god rekruttering fra landsdelen, sier Anne Husebekk.

Det nye ingeniørstudiet Arktiske anlegg som starter opp på campus Alta til høsten, er også godt mottatt. Studiet gis i samarbeid med Høgskolen i Narvik.

– En milepæl er nådd når Finnmark også har fått et fullverdig studietilbud innen ingeniørfag, sier Husebekk.

Økning til åpne studier

Ved campus Tromsø er det en hyggelig økning i antall førstevalgsøkere på de åpne studiene, de som ikke er adgangsregulerte. Det gjelder blant annet kunstvitenskap, romfysikk, kjønnsstudier, fysikk og matematikk.

På nasjonalt nivå øker også søkertallene med 2,3 prosent.

Totalt har UiT 16.380 søkere til studier gjennom SO, noe som er omtrent på samme nivå som i fjor.

Topp tre med størst prosentvis økning:

• Medieproduksjon, Alta (+228%)
  • Kunstvitenskap, Tromsø (+220%)
  • Romfysikk, Tromsø (+166%)

De mest populære studiene ved UiT (flest førstevalgsøkere per studieplass):

• Luftfartsfag, Tromsø – 110 søkere til 12 plasser (9 søkere per plass)
  • Fysioterapiutdanning, Tromsø – 166 søkere til 26 plasser (6 søkere per plass)
  • Sosialt arbeid, deltid, Tromsø – 128 søkere til 30 plasser (4 søkere per plass)
  • Medisin, Tromsø – 432 søkere til 106 plasser (4 søkere per plass)
  • Arktisk friluftsliv, Alta – 54 søkere til 15 plasser (3 per plass)

Studiene ved UiT som har flest antall søkere:

• Jus – 475 søkere
  • Medisin – 432 søkere
  • Sykepleierutdanning – 496 søkere
  • Psykologi, årsstudium – 346 søkere

Se oversikt over førsteprioritetssøkere ved UiT fordelt på studium på http://www.samordnaopptak.no/(Merk at tallene fra Samordna opptak kanskje ikke tar høyde for fusjonen mellom UiT og HiF).

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 25.04.14 13:00 Oppdatert: 11.12.14 12:33