– Sykepleieryrket er meningsfylt og spennende

Verken Charlotte Småbach eller Martin Bratuz vil ha problemer med å få seg jobb etter endte studier. De har nemlig valgt å bli sykepleiere. – Det er et givende yrke, sier Charlotte.
Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Guro Gjestvang
Publisert: 11.04.14 06:00 Oppdatert: 20.03.14 15:05

UT I JOBB: Charlotte Småbach og Martin Bratuz kan gå rett i jobb etter at de er ferdigutdannet til våren. Arbeidsmarkedet for sykepleiere er bra. Dette var også en av grunnene til at Martin valgte sykepleieryrket. (Foto: Guro Gjestvang)

Bare et steinkast fra Hammerfest sykehus, ligger sykepleierutdanningen UiT Norges arktiske universitet har i Finnmark. To av de som går der er Charlotte Småbach og Martin Brautz, og de er begge ferdig med den treårige utdanningen til våren. De kan gå en arbeidsom fremtid i møte, for et av yrkene dunesten er garantert jobb i, er nettopp sykepleieryrket. Men det følger også en god del ansvar med en slik jobb.

– Sykepleierne har et praktisk yrke der en må koble mye kunnskap for å forstå grunnlaget for legens valg av behandlingsmetoder. Sykepleiere gir også omsorg og pleie på flere nivå og til ulike pasientgrupper med sammensatte lidelser, forteller assisterende instituttleder Grete Mehus på campus Hammerfest.

Trygt og variert
Muligheten til å finne jobb nesten overalt var en av grunnene til at Martin valgte sykepleierutdanningen. Dessuten liker han å jobbe turnus.

– Jeg hadde jobbet med funksjonshemmede barn i fire år og vurderte egentlig vernepleier, forteller han, men så sjekka han mulighetene som sykepleier og gikk heller for det.

– Som sykepleier kan du gjøre litt mer og det er mange yrkesgrener videre, mener han. Det finnes mange spennende videreutdanningsmuligheter. Blant annet eldreomsorg, psykiatrisk omsorg og akuttsykepleie, som i framtiden skal kunne bygges inn i en mastergrad. Martin vurderer å bli akuttsykepleier, fordi han synes det er spennende og utfordrende med kritiske situasjoner.

Givende yrke
– Det er et veldig givende yrke. Det er snakk om arbeidsoppgaver som har med liv og død å gjøre, og allerede som student er du med på å ta avgjørelser for pasientens fremtid, forteller Charlotte.

Martin mener at sykepleier er noe du blir flink til med årene, derfor vektlegges praksis i studietiden tungt. Faktisk består halvparten av studiet av praksis. Og studentene erfarer mye i praksisen.

– Det er mye trist, men det er mye godt også. Som når du ser kreftpasienter som har innsett at det bare går en vei. På den andre siden; det gir glede å se fremskrittene hos en slagpasient. Å se takknemmeligheten for å bli tatt vare på, det er motiverende, forteller han.

– Praksis er viktig fordi man får god kjennskap til det man utdanner seg til, legger Mehus til.

Anbefaler utdanningen
– Om du vurderer sykepleieryrket bør du absolutt prøve det, mener Charlotte. Du får gjøre så mye forskjellig, og det er et veldig omfattende yrke hvor du jobber med mennesker.

- Hvis du vil ha utfordringer, ta del i viktige avgjørelser og se helheten, da er sykepleier noe for deg, sier Martin.  Og kanskje vil du få et nytt syn på livet, for alle mennesker er universelle, det er ingen som er like.

Utdanningen tilbyr også gode utvekslingsmuligheter internasjonalt.

– Vi har nær relasjon med universitetet i Yellowknife i Canada og har hatt lærer og studentutveksling der, avslutter Mehus.

Foruten den ordinære treårige bachelorutdanningen, tilbyr også campus Hammerfest et samlings- og nettbasert utdanningsløp tilpasset de som ikke kan flytte på seg. Opptak til dette studiet er hvert partallsår, så neste opptak er i 2016.

Disse studiene innen helse finner du i Finnmark:

Bachelor i sykepleie

eHelse - nettbasert