– Klart idrettsutøvere kan studere!

Søknadsfristen for høyere utdanning nærmer seg, og landslagstrener i fotball, Per Mathias Høgmo, mener idrettsutøvere vinner på å få seg en utdannelse.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 18.03.14 00:00 Oppdatert: 18.03.14 14:51

Den profilerte professoren Anne Marte Pensgaard er veileder for Per Mathias Høgmo som tar doktorgrad ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT. Foto: Elisabeth Øvreberg

– Klart idrettsutøvere kan studere, smiler Per Mathias Høgmo, som kombinerer landslagstrenerjobben med en stipendiatstilling ved UiT Norges arktiske universitet. Han synes ikke dette er et problem, for han er vant til dobbeltrollene. Ikke mange vet at faktisk tok adjunktutdanning da han var toppspiller for TIL og Mjølner, og mellomfag og hovedfag mens han var topptrener i fotball. Til sammen har han snart ti års utdannelse.

– Jeg anbefaler virkelig idrettsutøvere å studere, for når idretten legges på hylla må man ut i jobb. I dag er det i tillegg stor konkurranse om å få jobbene innen toppidretten. Idrettsutøvere burde satse på kompetanse og utdanning, for da gjør de seg attraktive på jobbmarkedet, råder Høgmo.

Flere kombinerer sport og studier

Professor Ørjan Olsvik ved UiT nærmest applauderer Høgmos utspill.

– Jeg er så glad for at Per Mathias viser ungdom at det er mulig å kombinere studier med idrett, og det er flere som har klart det. Det er direkte trist å se at idrettsutøvere ikke tar utdannelse, men kanskje heller spiller dataspill i  fritiden, sier han.

Tilrettelegger for idrettsutøvere

Å få utdanningsinstitusjonene til å tilrettelegge for idrettsutøvere er viktig, mener Anne Husebekk, rektor ved UiT Norges arktiske universitet. Universitet har satset på nettopp dette, og startet opp et Regionalt kompetansesenter for idrett og helse for noen år siden. Et av senterets satsningsområder er tilrettelegging av studier for toppidrettsutøvere og talenter. Flere toppidrettsutøvere har de siste årene fått bistand med tilrettelegging av studier. Rektor Anne Husebekk ønsker seg flere idrettstalenter inn på universitetet sitt.

– Vi er så stolte av å ha Høgmo som stipendiat hos oss, han er en rollemodell og en stor inspirasjon. Som universitetet ønsker vi å strekke oss langt for å tilrettelegge slik at idrett og studier kan gå sammen. Fleksibilitet er nøkkelordet, sier Husebekk.

En stolt landslagstrener

Å la idrettsutøvere få ta sine studier over nominert tid, er et av virkemidlene UiT bruker. Høgmo verdsetter fleksibiliteten som gjøres.

– Jeg er stolt av å være en del av teamet her på UiT. Det er mange som er nysgjerrige på hvordan det går an å kombinere min jobb som landslagssjef med en doktorgrad, og flere toppklubber fra hele Europa har ringt meg for å få meg til å holde foredrag, forteller Høgmo, som har publisert sine første vitenskapelige artikler.

Les også: Høgmo får verdens beste trenerutdannelse

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 18.03.14 00:00 Oppdatert: 18.03.14 14:51