Høye forventninger til nytt petroleumssenter

– Jeg har høye forventninger til hva som kan oppnås her, sa olje- og energiminister Tord Lien da han åpnet det nye forsknings- og kompetansesenteret for petroleumsvirksomhet i Arktis, ARCEx. – Vi skal levere, svarte senterleder Karin Andreassen.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 25.02.14 00:00 Oppdatert: 25.02.14 13:44

Olje- og energiminister Tord Lien åpnet tirsdag 25. februar det nye forsknings- og kompetansesenteret for petroleumsvirksomhet i Arktis, ARCEx, ved UiT. Foto: Randi M. Solhaug

Tirsdag 25. februar var det åpning av Research Centre for Arctic Petroleum Exploration (ARCEx). Det er et nytt forsknings- og kompetansesenter for petroleumsvirksomhet i Arktis, og er tilknyttet Institutt for geologi ved UiT Norges arktiske universitet.

– Når det gjelder å utvinne olje og gass i på en bærekraftig måte i arktisk, ømfintlige strøk, må vi finne best mulige metoder. Her har ARCEx sin rolle, sa Tord Lien til et fullpakket auditorium i Naturfagsbygget på campus i Tromsø.

– Verden trenger vår olje

ARCEx sitt mål er å bygge opp et forskningsmiljø av høy kvalitet som er relevant for oljenæringa i nord og arktiske strøk. Intensjonen er å legge til rette for en forsvarlig utnytting av petroleumsressursene, blant annet gjennom økt kunnskap.

Olje- og energiministeren påpekte i sin tale på UiT at det er helt nødvendig å satse på olje i framtida også. Derfor mener han det er viktigere å finne bedre måter å gjøre det på, enn å la være å utvinne.

– Det er fordi vi må ha energi. Det er økende etterspørsel globalt, og det gjør at vi trenger olje og gass som energikilde. Selv om vi satser på andre energikilder i tillegg, så er det ikke nok til å møte etterspørselen. Verden trenger hver eneste dråpe av Norges olje, hevdet Lien.

Forskninga ved ARCEx skal foregå i samarbeid med andre forskningsmiljøer i Norge og utlandet. Blant samarbeidspartnerne er Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen, NTNU, IRIS, NGU, UNIS, NORUT og Akvaplan Niva.

– Dette senteret er jo et samarbeidsprosjekt mellom flere. Og jeg er glad for å se at de jobber sammen, sier Lien.

Skal evalueres etter fire år

Norges forskningsråd, som tildelte UiT senteret, har også høye forventninger til ARCEx.

– Vi vet at det ligger mye hardt arbeid bak etableringen av dette senteret. Dette er ikke et lite prosjekt, så dette er noe vi har høye forventninger til. Vi kommer til å følge med på det som skjer, sa divisjonsdirektør Fridtjof Fossum Unander på åpningsdagen.

Allerede om fire år skal forskningsrådet ha sin første evaluering av ARCEx.

– Vi skal levere, lover leder av ARCEx, Karin Andreassen og legger til:

– Vi skal bidra til å utdanne høyt kompetente folk til sektoren, samt produsere forskning av høy kvalitet når det gjelder ressurser og miljø som er til nytte for så vel industri og myndigheter.

Internasjonalt ledende på Arktis

Fridtjof Fossum Unander understreket også det internasjonale aspektet. I Norges forskningsråds egen strategi for nordområdene i 2020, står det blant annet at Norges skal være den ledende nasjonen i forskning på arktis og nordområdene, samt kjent for god håndtering av miljø og ressurser i nord. ARCEx passer derfor veldig godt inn.

Samtidig blir senteret også viktig for Tromsø som by, ifølge ordfører Jens Johan Hjort. Han mener ARCEx kan bidra til å sette Tromsø på kartet:

– Fra vi fikk vite at senteret skulle etableres her i mai i fjor, har det gått ni måneder. Det vi nå ser er en “baby” for nye, bedre tider. Jeg tror dette senteret vil ha betydning for byens videre utvikling og vekst.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 25.02.14 00:00 Oppdatert: 25.02.14 13:44