– Positivt at kvalitet i utdanning og undervisning settes på kartet

Studiebarometeret.no ble i dag publisert. Selv om det viser at mange av studentene ved UiT er fornøyde, er det flere områder hvor man fremover vil jobbe for å heve kvaliteten.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 03.02.14 00:00 Oppdatert: 03.02.14 14:44

Studiebarometeret kan forhåpentlig bli et godt verktøy for studiesøkere når de skal velge utdanning. Det er en nettportal hvor kan man gå inn og se hvordan studentene rangerer studiet sitt.

Ved UiT er det noen studier som skårer høyere og noen som skårer lavere, men jevnt over viser tallene tilfredshet blant studentene.

– Jeg er positiv til at kvalitet i utdanning og undervisning settes på kartet. Studiebarometeret kan være en god bidragsyter, sier prorektor for utdanning og kvalitet ved UiT, Wenche Jacobsen.

Den nye portalen kan vise resultater for 40 prosent av studieprogrammene i populasjonen, men minimum ti studenter på hvert studium må ha svart for at tallene kan publiseres. For UiT er det derfor en del studier hvor svarprosenten er for lav til at resultatene kan vises i barometeret, enten fordi det er får studenter på studiet eller fordi få har valgt å svare.

– Prosentandelen av studenter som deltar er for lav og vi må jobbe for å få den opp, sier Jakobsen.

Prosess og gassteknologi

Det er ikke bare for studentene studiebarometeret kan bli et viktig verktøy. Det kan det også for UiT, ettersom studentenes egne evalueringer er det viktigste verktøyet for å utvikle studiekvaliteten.

På bachelor i prosess og gassteknologi har man for eksempel sett hvordan UiTs egne evalueringer og studenters direkte tilbakemeldinger har vært gode, mens studiebarometeret gir et annet bilde. Helhetsvurderingen av studiet er 2,9 hos studentene, mens gjennomsnittet for lignende fag er høyere (3,6).

Sofie Ness, 2.års student på prosess og gassteknologi er en av 17 studenter på dette faget som svarte på undersøkelsen.

– Vi svarte i oktober i fjor, så grunnlaget vårt var det første studietåret - altså året før. Da hadde vi ikke hatt noen studieretningsfag ennå, bare grunnleggende fag som matematikk og kjemi. For noen ble det for kjedelig, for andre for vanskelig og i tillegg ikke god nok undervisning. Så svarene våre sier kanskje mer om hva vi synes om kvaliteten på grunnfagene. Jeg vil si at nå som vi har fått mer undervisning som er direkte knyttet til prosess- og gassteknologi, så har stemninga gått opp mange hakk, forteller hun.

Studieledelsen vil nå sette seg ned og finne ut hvordan de kan forbedre de punktene studentene ikke er fornøyde med. Svarene fra prosess- og gassteknologistudentene føyer seg for øvrig inn i en nasjonal trend i studiebarometeret, der det er ingeniørstudentene som er de minst tilfredse.

Jevnt over godt fornøyde

På landsbasis viser det første studiebarometeret at 77 prosent av studentene er godt fornøyde med kvaliteten på studiet sitt. Hele 81 prosent opplever studiet sitt som relevant og etterspurt i arbeidslivet.

Samtidig er kun 38 prosent av studentene fornøyde med den faglige oppfølgingen de får. Dette er noe flere tidligere undersøkelser også har vist og noe man håpet at Kvalitetsreformen skulle bøte på. Ting tyder på at Kvalitetsreformen ikke har lyktes her, og dette er noe sektoren må ta innover seg.

– Vi skal ta studentenes oppfatninger av kvalitet på alvor. Studiebarometeret gir ikke hele bildet av hva kvalitet i høyere utdanning er, men det er én viktig del. Vi må bruke studentenes tilbakemeldinger til å heve kvaliteten, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Fakta om studiebarometeret.no:

• Er en helt ny portal presentert for første gang i år.
  • Basert på en landsomfattende undersøkelse blant studenter på rundt 1700 studieprogram.
  • Alle studenter i andre studieår på bachelor- og masterprogram, samt 5. års studenter på integrerte masterprogram, fikk muligheten til å delta.
  • Totalt har 17 000 studenter svart, noe som utgjør 32 prosent av dem som fikk tilsendt spørreskjema.
  • Undersøkelsen ble gjort i perioden 15. oktober - 6. november 2013.
  • Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT) utfører undersøkelsen, på oppdrag for Kunnskapsdepartementet.
  • Formålet er å hjelpe studenter og studiesøkere med å vurdere studiekvaliteten på studieprogram ved ulike institusjoner.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 03.02.14 00:00 Oppdatert: 03.02.14 14:44