Helsefag frister

23. og 24. januar ble det arrangert åpen dag for elever fra videregående skoler på UiT campus Tromsø. Flere var interessert i helsefag.
Opsahl, Marit Olsvik
Publisert: 27.01.14 00:00 Oppdatert: 28.02.14 09:33

Marthe Enoksen og Håkon Berglund var blant de som
møtte opp for å høre mer om utdanningstilbudene
ved Det helsevitenskapelige fakultet.
Foto: Marit Olsvik Opsahl

Rådgiver ved Utdanningstjenester ved Helsefak, Kristine Vollnes Johansen, forteller at det særlig var utdanningene innen sykepleie, fysioterapi og farmasi som elevene var nysgjerrige på å få vite mer om. Men også mindre kjente studier, som ergoterapi, fikk oppmerksomhet. En av studentene som hadde tatt turen til Helsefak var Håkon Berglund (19) som går påbyggingslinja ved Tromsø Maritime. Han var spesielt interessert i nettopp ergoterapi.

Personlig historie

Det var etter en ulykke i 2009 at Håkons interesser for helsefagene startet. I løpet av tre måneder på sykehus var han i kontakt med flere fysio- og ergoterapeuter, og dette inspirerte han til å velge en helserelatert utdanning:

- I dag var jeg her for å høre mer om ergoterapi, sier Håkon. - Det er et yrke jeg har interessert meg for siden sykehusoppholdet, og noe jeg kunne tenke meg å jobbe videre med.

- Et godt valg, mener studieleder

Studieleder for bachelorprogrammet i ergoterapi, Rita Jentoft, gleder seg over at ergoterapistudiet er interessant for elevene. Hun forteller at studiet i Tromsø er preget av små klasser som jobber tett sammen i undervisninga, og at man blir godt kjent med hverandre i løpet av studiet. I en nylig undersøkelse gjort blant ergoterapistudentene i Tromsø kommer det også frem at studentene er fornøyde med studentmiljøet og med valg av yrke.

̶  Studentene trekker frem at ergoterapi er et fag hvor man lærer mer om både seg selv og andre mennesker, forteller Jentoft. - Det er et kreativt fag, og som ergoterapeut vil du oppdage at yrket byr på mange utfordringer og at ingen dager er like.

Se hvordan studiehverdagen til en ergoterapistudent er:

Mange valgmuligheter

- Men hva er det egentlig en ergoterapeut gjør?

̶  Du kan si at der andre faggrupper redder liv så sørger ergoterapeuten for å støtte opp om de hverdagslige aktivitetene, og hjelper personer med å få tilbake en god rytme i livet sitt for eksempel etter en ulykke. Som ergoterapeut blir du aktiv og deltakende i samfunnet, og du er med på å gi mennesker en meningsfylt hverdag, forteller Jentoft.

Når det gjelder jobb etter endt utdanning forteller Jentoft at arbeidsmarkedet i Tromsø er trangt, men at det er en stor variasjon i hva man kan jobbe med.

- Man må ikke jobbe på sykehus eller i kommunen, for som ergoterapeut har du jobbmuligheter innen blant annet NAV, rus- og psykiatrien og som miljøterapeut, for å nevne noe.

Etter endt bachelorutdanning kan man også velge å studere videre.

- Mange studenter velger å gå videre på en mastergrad, og da er man også kvalifisert til å jobbe videre med forskning, avslutter Jentoft.

Sykepleie frister fortsatt

Sykepleie er fortsatt blant de studiene elevene viser størst interesse for. Marthe Enoksen (23) hadde tatt turen til MH-bygget for å høre mer om sykepleierutdanninga, som hun vet hun vil begynne på.

̶  Jeg var interessert i å høre mer om utdanningsforløpet og for å få vite mer om arbeidshverdagen til en sykepleier, forteller hun.  ̶  Det var også spennende å høre mer om muligheten for å ta master i sykepleie, for det hadde jeg ikke hørt om før.

Har lyst til å jobbe med mennesker

- Hvorfor akkurat sykepleier?

̶  Jeg vet jeg har lyst til å jobbe med mennesker, og da tror jeg sykepleierutdanninga vil passe fint. På sikt hadde jeg jo sett for meg at jeg vil jobbe på sykehuset, og da på intensivavdelinga for nyfødte. Men etter å ha sett alle mulighetene innen både videreutdanning og master i dag er jeg litt usikker – det er jo så mye å velge mellom!

̶  Men, vi får se hva det blir til om tre år, avslutter hun.

Opsahl, Marit Olsvik
Publisert: 27.01.14 00:00 Oppdatert: 28.02.14 09:33