– Kunnskap er en av våre viktigste prioriteringer i nord

– Mangel på kvalifisert arbeidskraft en utfordring for Nord-Norge. Å løse dette problemet er topp prioritet for min regjering, sa statsminister Erna Solberg på konferansen Arctic Frontiers ved UiT.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 21.01.14 00:00 Oppdatert: 22.01.14 10:49

Statsminister Erna Solberg besøkte Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT) tirsdag 21. januar i forbindelse med konferansen Arctic Frontiers.

Her holdt hun tale for deltakere fra 25 ulike land, og hun understreket viktigheten av å investere i utdanning og forskning for å skape arbeidsplasser i regionen.

– Kunnskap er en av våre viktigste prioriteringer, og en hjertesak i vår arktiske politikk, sa hun.

En av de største utfordringene når det gjelder framtidens Nord-Norge, mener hun er mangelen på kvalifisert arbeidskraft, spesielt ingeniører.

– Vi må både øke andelen studenter på relevante felt og samarbeide med våre naboer i nord for å skape et velfungerende arbeidsmarked i nordområdene.

Universitetets arktiske prosjekter

I sin tale nevnte statsministeren UiTs rolle både som vert for konferansen og vert for internasjonale studenter, samt kunnskapsbærer i samfunnet.

Rektor Anne Husebekk skulle likevel ønske statsministeren hadde vært mer konkret.

– Hun oppsummerte jo det vi har lest i regjeringens program, blant annet at et kunnskapsbasert samfunn er veldig viktig for regjeringen. Og det er jo betryggende å høre, men jeg skulle gjerne sett at hun hadde nevnt flere av universitetets arktiske prosjekter, for eksempel innen geologi, marin biologi, petroleum og helse. Særlig sistnevnte, ettersom det henger særlig godt sammen med årets tema for konferansen “Humans in the Arctic”, sier hun.

Statsminsiteren nevnte derimot flere andre prosjekter og satsingsområder som får økonomiske bevilgninger over statsbudsjettet, men ingen av dem var direkte tilknyttet UiT.

Avgiftsbelagte studier

På Twitter ble det i etterkant av talen også bemerket at urfolk ikke var nevnt med et eneste ord. Mange etterlyste også mer fokus på miljøtiltak og målrettet handling for å forhindre forurensing.

Etter talen fikk dessuten tidligere rektor Jarle Aarbakke anledning til å stille et spørsmål i plenum om hvor regjeringen står med tanke på gratis utdanning.

Til det svarte Solberg at selv om Norge nå er et av få land som fremdeles tilbyr gratis utdanning, så er det ikke sikkert at det forblir slik. Nåværende regjerning kan åpne for at det blir avgift på enkelte studier, blant annet for internasjonale studenter.

Statsminister Erna Solberg deltok på konferansen Arctic Frontiers. Foto: Randi M. Solhaug
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 21.01.14 00:00 Oppdatert: 22.01.14 10:49