Flest overgrep i julen

Ikke alle barn går en koselig og fredelig jul i møte.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 17.12.13 00:00 Oppdatert: 17.12.13 09:58

Flere barn enn vi liker å tro opplever bråk, vold og overgrep i julen. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Julefeiringen er forbundet med glede og forventning hos både store og små. Kanskje spesielt for barn. Mange voksne trekker fram “barndommens julefeiring” som den ultimate og koseligste måten å feire på.

Men for noen representerer “barndommens jul” ikke annet enn angst, uro og redsel.

– Vi vet at det er flere overgrep mot barn i julen enn ellers i året. Det er tre årsaker til det: For det første er foreldre og barn mer sammen juletiden enn ellers. For det andre er det mange skilte foreldre som kommer til å feire sammen – for barnas skyld. Men det er som oftest ingen god idé når konfliktnivået er høyt. Og det er jo en grunn til at man skilte seg i utgangspunktet. For det tredje drikker noen foreldre altfor mye alkohol eller ruser seg i julen, forteller Willy Tore Mørch.

Vis måtehold med alkohol

Han anbefaler at alle voksne venter med alkoholholdige drikker til små barn har lagt seg.

– Barn er veldig sensitive til endringen i foreldrenes atferd når de er beruset. Enten de blir mer oppstemte eller høylytte; barna skjønner ikke alltid hvorfor det skjer.

Eldre barn kan lettere forså at det er alkoholen som påvirker foreldrenes atferd. Likevel bør man vise måtehold også overfor større barn, mener Mørch.

– Det er det vi kaller modelleffekten, og den fungerer på både godt og vondt. Hvis barna ser at foreldrene drikker små mengder alkohol, så ser barn at det går an å nyte alkohol uten å bli svært beruset. Men på den annen side: barn debuterer tidligere med alkohol selv hvis de ser at foreldrene drikker. Det beste er å debutere så sent som mulig, helst i myndighetsalder. Jeg vet at det er vanskelig å få til, men det er i alle fall det beste for kropp og sjel.

Du må tørre å tro det verste

– Hva kan andre voksne gjøre dersom de mistenker vold og omsorgssvikt i et hjem?

– Regel nummer én er: Du må våge å tro det! Følg magefølelsen din. Du kan se etter symptomer som at barnet er tynnkledd ute på vinteren, ute seint om kveldene, at foreldrene hele tiden handler alkohol eller er tydelig beruset. Men først og fremst må du snakke med barnet, sier Ada Sofie Austegard i Stine Sofies Stiftelse.

– Det er bedre å si i fra en gang for mye enn en gang for lite. Christoffer-saken er et eksempel jeg ikke unner noen å oppleve igjen. Og jeg håper at noen der ute i dag har veldig dårlig samvittighet for at de ikke sa i fra om Christoffer. Som sagt: For barnets beste, må du tørre å tro det verste, legger Austegard til.

Er du redd når du er hjemme? Du kan ringe Alarmtelefonen for barn som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep. Også voksne som er bekymret for barn og unge kan ta kontakt:

Telefon: 116 111 (gratis)
SMS: 41 71 61 11
E-post: alarm@116111.no

Se også Barneombudets nettsider for flere steder å søke hjelp.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 17.12.13 00:00 Oppdatert: 17.12.13 09:58