Stor hjelp til små pasienter

Kjempene fra Tromsø Storm stilte opp for de aller minste og mest sårbare pasientene da et forskerteam fra Universitetet i Tromsø ba om hjelp.

Publisert: 06.11.13 00:00 Oppdatert: 06.11.13 13:26

Tekst og foto: Stig Brøndbo

203 centimeter høye Mike St.John stilte sammen med resten av Tromsø Storm opp på forskningsprosjektet som skal hjelpe de aller minste og mest sårbare pasientene.
Marcus Wynn hadde store problemer med å holde seg i ro da Pauline Cavanagh tok bakterieprøver i armhulen.
Forskertrioen f.v Pauline Cavanagh, Runa Wolden og Elizabeth Aarag Fredheim er svært fornøyd med å kunne følge prosessen i forskningen fra prøvetakingen og helt til resultatene kommer opp på en dataskjerm i form av grafer.

– Vi er veldig glade for at Tromsø Storm tok utfordringen fra oss, sier Pauline Cavanagh. Hennes forskerteam ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, og Universitetssykehuset i Nord-Norge ønsker å finne ut av hvorfor det som i utgangspunktet er helt vanlige og ufarlige hudbakterier utenfor sykehuset kan bli så farlige for utsatte pasientgrupper innenfor sykehusets vegger.

– Vi har prøver av sykehusbakteriene, og nå samler vi inn samme typen bakterier fra friske mennesker utenfor sykehuset, slik at vi kan få sammenlignet de to bakteriekulturene, sier Runa Wolden.

Bra med svette basketspillere

Utenfor sykehuset gjør ikke bakteriene noen skade, men for fortidligfødte barn, eller andre pasienter med nedsatt immunforsvar, kan sykehusvarianten av bakteriene bli svært farlige.

Det samme gjelder for pasienter som får proteser, sier Elizabeth Aarag Fredheim, som sammen med Pauline Cavanagh og Runa Wolden stilte opp på treningen til Tromsø Storm for å få tatt prøver av svette basketspillere.

– Av erfaring vet vi at bakterieprøver fra svette personer gir bedre uttelling enn fra personer som

kommer rett fra dusjen. Derfor var det veldig bra at stormspillerne lar oss få gjøre denne delen av forsøket rett etter treningen i dag, sier Elizabeth Aarag Fredheim.

Forferdelig kilen basketspiller

Mens svetten fortsatt rant fra basketspillerne, fikk forskertrioen tatt prøver under armene og i knehasene. I tillegg tok spillerne selv prøver fra lysken.

– Det er flott å kunne hjelpe til med den denne typen forskning – og oppgaven vi fikk var jo ikke direkte vanskelig, sier Nicholas Phillip. Ikke alle var helt enig i det. For mens de aller fleste stormspillerne fikk avgitt sine bakterieprøver uten noen problemer, ble prøvetakingen utfordrende for Marucus Wynn.

– Jeg er så kilen at dette ble både artig og vanskelig på en gang, sier 19-åringen etter at han hadde flirt mye mens Pauline Cavanagh samlet svette med sine forvokste q-tips i armhulen.

Forskertrioen håper på å ha resultatet av

sammenligningen mellom de to bakteriekulturene klart i løpet av høsten 2014.

Les også: Fra harmløs til versting

Les også: Hvorfor blir snille bakterier farlige?

Publisert: 06.11.13 00:00 Oppdatert: 06.11.13 13:26