- Norut er ikke til salgs

Den siste tiden har det vært en del medieoppmerksomhet rundt forskningskonsernet Norut. Flere aktører har gjennom media ønsket å kjøpe aksjer i Norut Alta eller Norut Narvik. - Norut ikke er til salgs, uttaler øverste ledelse ved UiT.

Solbakk, Mona
Publisert: 25.09.13 00:00 Oppdatert: 01.10.13 11:39

Kronikk i Nordlys og Fremover. Faksimile fra Nordlys.

UiT Norges arktiske universitet er majoritetseier i Norut-konsernet og varsler at Norut ikke er til salgs - ingen deler av konsernet:

- Det er helt feil vei å gå, sier prorektor Kenneth Ruud. Generelt er det positivt med interesse for og engasjement rundt forskning og Norut, men den retningen saken har tatt den siste tiden er uheldig.

Ulike aktører i Nordland og Finnmark har den siste tiden bedt om at Norut Tromsø selger aksjer i Norut Narvik og Norut Alta, deriblant styret i Finnmarkseiendommen (FeFo). Dette bekymrer rektoratet ved UiT:

- Vi har overhode ingen ønske om å splitte opp og fragmentere forskningen i Nord-Norge. Fylkesgrensene er uviktige i denne sammenhengen. Tvert imot så mener vi at det er viktig å forene og samle kreftene. Samarbeid om utdanning og forskning er både viktig og nødvendig.

- Nord-Norge trenger en sterk, robust og strategisk handlekraftig forskningsinstitusjon som Norut med base i landsdelen. Og den uenigheta som er oppstått må kunne løses på annen måte enn å fragmentere og splitte opp forskninga og forskningsmiljøer.

Rektoratet er helt klar på at Norut skal UiT satse på, både Norut Alta, Norut Narvik og Norut Tromsø.

Les kronikken: Vil skape et nordnorsk «SINTEF» av rektor ved UiT Anne Husebekk og konserndirektør i Norut Ivan Burkow.

- Vi ønsker å bygge et sterkt forskningsinstitutt i Nord-Norge, og dette forskningsinstituttet er NORUT, avslutter Ruud.

Nyhetssak i NRK Nordnytt: FeFo ønsker å kjøpe Norut Alta

Nyhetssak i Avisa Nordland: - Fremtiden er i andres hender