Gullstrupen åpnet prestisjetung senter

I dag var den høytidelige åpninga av K.G Jebsen senteret for havrett ved UiT. Åpninga var vakkert akkompagnert av sang fra operatalentet Hamida M. Kristoffersen.

Sojtaric, Maja
Publisert: 20.09.13 12:00 Oppdatert: 20.09.13 14:36

– Vår egen kjendis, sa senterlederen Tore Henriksen før han introduserte Hamida M.Kristoffersen. Hun har nylig deltatt i finalen i den anerkjente Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse. Et smalt nåløye og en stor heder for studenten fra UiT.

Et smalt nåløye
Operatalentet var et passende valg for åpninga av et internasjonalt senter som det knytter seg store forventninger til, og som selv slapp gjennom et smalt internasjonalt nåløye. K. G. Jebsen Centre for the Law of the Sea er det eneste av sitt slag i Norge og støttes av K.G. Jebsen - stiftelsen med 36 millioner kroner.

– Det er den største donasjonen vi har gjort. Vi er sikker på at dette senteret vil bli en suksess, og vi ønsker dere lykke til, sa styreleder i stiftelsen Hans Peter Jebsen.

Stiftelsen K.G. Jebsen er opprettet for å hedre minnet om skipsrederen Kristian Gerhard Jebsen og hans innsats for norsk og internasjonal skipsfart og næringsvirksomhet. Stiftelsen ble etablert i 2009 og hadde ved årsskiftet 2012/2013 en kapital på rundt 900 millioner norske kroner. I hovedsak har stiftelsen konsentrert sin støtte på prosjekter innen medisinsk og maritim forskning.

Rektor deler forventningene
Rektor Anne Husebekk deler styrelederens forventinger til senteret.

– Det at UiT Norges arktiske universitet har fått dette senteret er en anerkjennelse til vårt juridiske miljø, og en unik sjanse for videre utvikling av faget. Samtidig er det en sjanse for UiT å vise hva vi er gode på. Jeg har store forventninger at dette fagmiljøet skal bli enda bedre og gjøre universitetet internasjonalt kjent som best på havrett, sier rektoren.

Husebekk understreket at Norge har gode tradisjoner på dyktige forhandlere av løsninger innen havrett, særlig i forbindelse med grensesetting i havet. K. G. Jebsen Centre for the Law of the Sea vil være et miljø som kan bidra til denne tradisjonen.

– Dette senteret vil være relevant for alt fra fiskeriene til grensesetting i polhavet, påpeker rektoren og understreker den arktiske dimensjonen ved senteret.

Langsiktige perspektiv

Senterlederen, professor Tore Henriksen var i dag både ydmyk og takknemlig.

– Jeg kjenner på de store forventningene til oss og ser frem til et tverrfaglig samarbeid med naturvitere, samfunnsvitere, økonomer. I tillegg håper vi på at dette senteret skal være samlende for de andre fagmiljøene i Norge, sa han og understreket at senteret samarbeider tett med Frithjof Nansens Institutt

– Vi skal forske på alt fra klima- og miljøutfordringer i Arktis til piratvirksomhet og terrortrusler til havs. Kan vi bruke jussen for å motvirke de negative konsekvensene klimaendringene vil ha på våre havområder? Kan olje og fiskerinæring sameksistere i Lofoten og Vesterålen? Slike langsiktige perspektiv har vi i vår forskning, sa Henriksen til uit.no tidligere i vår.

Sojtaric, Maja
Publisert: 20.09.13 12:00 Oppdatert: 20.09.13 14:36