Bedre karakterer med digital eksamen

Jusstudent Kristine Forsmo mener digital eksamen forbedret karakterene. Dette fordi hun fikk bedre tid til å fokusere på besvarelsen.

Øvergård, Renate Alsén
Publisert: 22.08.13 00:00 Oppdatert: 22.08.13 14:22

Digital eksamen har lenge vært et ønske både fra studentene og universitetets side. Foto: Colourbox.com

Forsmo forteller at digital eksamen ga henne bedre tid til å fokusere på besvarelsen. Dermed ble det også bedre karakter.

– Skrivingen tar opp mye av den tiden man har til disposisjon på eksamen. Og vi bruker PC i det daglige, så det er uvant for oss å skrive for hånd. I ukene før eksamen bruker vi faktisk verdifull studietid til å øve oss på håndskrift. I tillegg gir bruk av PC oss muligheten til å redigere underveis istedenfor at man skal lage merker overalt i eksamensbesvarelsen, forteller hun.

Forsmo går på juridisk fakultet ved UiT Norges arktiske universitet, og gjennomførte i vår en seks timers skoleeksamen i skatterett. På PC. Tidligere har dette vært gjort med penn og papir.

Smertefritt

– Karakterene har jeg allerede fått, så jeg vet at digital eksamen gjorde et positivt utslag for meg, sier hun. Forsmo er strålende fornøyd med at Universitetet i Tromsø har startet et prosjekt der de tar sikte på å innføre ei løsning som digitaliserer hele eksamensprosessen. Så langt er fem emner fordelt på 67 studenter, testet ut med WISEflow.

– Vi tok eksamen på en PC-stue på universitetsbiblioteket. Der logga vi inn på en nettportal hvor vi fikk oppgaven. Etterpå fikk vi kvittering for innlevert eksamen og kopi. Det hele gikk smertefritt. Det er ingen bakdeler så lenge man kan stole på at eksamen blir levert inn og at systemene fungerer, sier hun.

PC’ene var selvfølgelig lukket for enhver mulighet for juks.

– Dette har vært et ønske fra studentene lenge, men er også et mål for Universitetet. Det er mange fordeler med denne type eksamen, som for eksempel å kunne redigere tekst underveis. Samtidig ønsker vi at eksamensformen skal være noe som er nært opp til den hverdagen du møter i arbeidslivet; det er en faglig gevinst. Nå jobbes det på alle Universitetene for å finne gode løsninger på digital eksamen. Vi ønsker å digitalisere hele prosessen fra utlevering til innlevering og sensur, sier Nils-Johan Lysnes ved IT-avdelingen ved UiT.

For det er utfordringer for å få dette til.

– Å få til en lukket skoleeksamen i stor skala er utfordrende på grunn av kravene til infrastruktur. Det skal både arealer og nettilgang til. Bruker studentene sine egne maskiner må disse lukkes slik at kommunikasjon og nettsøk ikke lar seg gjøre. Kjører man det på universitetseid utstyr, så må man ha datalab’er som rommer hundre studenter, forteller Lysnes.

Les også: I front med tekniske løsninger

Kristine Forsmo. Foto: Privat

- Enkelt og sikkert

Ei tverrfaglig gruppe har jobbet med digital eksamen i to år. Der har de sett på mulighetene for digitalisering. I vår har de kjørt en pilot på den danske løsningen WISEflow som digitaliserer hele eksamensprosessen. Foreløpig håndterer den ikke lukket skoleeksamen, men det kommer i neste versjon.

– Vi har kjørt våre egne løsninger for å låse ned maskinene. Dette har vært universitetseide maskiner med sperre i maskinene.

Lysnes betegner det digitale systemet, som enkelt og sikkert.

Tilbakemeldingene fra studentene har vært gode.

– Studentene har vært kjempefornøyd, men sensorene har hatt litt delte meninger. Dette er helt nytt for mange, og for eksterne sensorer er det en del å sette seg inn i som innebærer at man må legge om noen rutiner. Noen av sensorene sier de trenger mer tid på å bli fortrolig med systemet før de vet om det er tidsbesparende. Men jeg tror etterhvert det vil bli lettere. Sensureringen av besvarelser kan starte allerede dagen etter at innleveringsfristen har gått ut, og maskinskrevne sider er også lettere å sensurere. De vil få ordentlig nytte av dette når det er satt i system, og de har lært å bruke det, sier Lysnes.

I tillegg kommer det besparelser i form av porto, kopier og utsendelser, derfor er dette også en såkalt "grønn" løsning. Når en student i dag leverer en skriftlig eksamensbesvarelse, er det i form av utskrevet papir og ofte i tre eksemplarer. Besvarelsene leveres personlig på et eksamenskontor og sendes som post rundt til eksaminatorer og sensorer.

Nasjonale løsninger

Norgesuniversitetet og Uninett er også involvert og jobber sammen med Universitetet og høyskolene for å finne gode, nasjonale løsninger for framtidens digitale eksamener

– Vi venter på de nasjonale løsningene, men hvis det tar lang tid så ønsker vi å skaffe løsninger selv, avslutter Lysnes.

Digital eksamen

Digital eksamen kan være tradisjonell skoleeksamen slik vi kjenner den med eksamensvakter og kontrollerte omgivelser, eller det kan være hjemmeeksamen. Digital eksamen kan for eksempel være hel- eller deldigitalisert, den kan være kombinert med muntlig eksamen, den kan være med eller uten hjelpemidler og studentene kan bruke egen PC eller institusjons-PC som er tilrettelagt for eksamen.

Øvergård, Renate Alsén
Publisert: 22.08.13 00:00 Oppdatert: 22.08.13 14:22