Fridtjof Nansen dro på sin eventyrlige reise gjennom Sibir foretas en studietur i den samme ruten. Mandag gikk startskuddet for seilasen." /> Fridtjof Nansen dro på sin eventyrlige reise gjennom Sibir foretas en studietur i den samme ruten. Mandag gikk startskuddet for seilasen." />

I Nansens rute gjennom Sibir

Nøyaktig 100 år etter at Fridtjof Nansen dro på sin eventyrlige reise gjennom Sibir foretas en studietur i den samme ruten. Mandag gikk startskuddet for seilasen.

Madsen, Linn Sollied
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Elin Vinje Jenssen, Norsk Polarinstitutt
Publisert: 07.08.13 00:00 Oppdatert: 08.08.13 06:58

Deltagere på Sibir-reisen i 1913 om bord i «Correct». Foran fra venstre : Fridtjof Nansen, Stephan Vasilievitsj Vostrotin, gullgruveeier og medlem av guvernementsrådet (Duma) fra Jenisejsk, Johan Samuelsen, kaptein om bord i «Correct». Bak fra venstre står : Jonas Lied, direktør for Det sibirske selskap, og lederen for reisen; Josef Gregorievitsj Loris-Melikov, sekretær ved den russiske legasjon i Kristiania.

Studieturen er et møte mellom aktører fra norsk og russisk akademia, næringsliv og beslutningstakere. Om bord på havforskningsskipet RV "Professor Molchanov" skal deltakerne formidle sin kunnskap om blant annet nordområdene, vitenskap, historie, Russland, Nansen og om norske og russiske næringsinteresser.

Seilasen går fra Arkhangelsk langs kysten av Sibir til Dudinka, et stykke opp elva Jenisej hvor båten etter 1600 sjømil ankrer opp den 16. august.

Kart over ekspedisjonen

Underveis passerer deltarkerne steder av historisk, geografisk og kulturell interesse. Kjente steder langs leia er Kapp Kanin, Kolujev, Vajgatsj, Jamalhalvøya, Ostrov Belij (Den hvite øya) og Dikson. Hensikten med seilasen er at deltakerne skal knytte nye og viktige kontakter over landegrensene, og lære nytt om nord og øst.

Starte handelsrute

Fridtjof Nansen ble i sin tid invitert med som gjest på reisen til Sibir av den norske forretningsmannen Jonas Lied. Målet var å starte en handelsrute via den nordlige sjørute fra Sibir til Europa, og Lied ønsket å ha Nansen med for å kaste glans over foretaket.

Fascinasjon for enorme naturområder– Nansen skulle først seile med skuta ”Correct” til Jenisejs munning. Derfra skulle han på invitasjon fra den keiserlige russiske jernbanen reise oppover floden og videre med tog øst til Vladivostok. Som han selv skriver: "Jeg trengte en ferie; bedre kunde den vel ikke brukes, og jeg slo til med takk.", forteller polarhistoriker Harald Dag Jølle fra Norsk Polarinstitutt.

Fridtjof Nansen foretok sin reise til Sibir i perioden 2. august - 26. oktober 1913, og fortsatte sin transsibirske reise med en liten dampbåt oppover Jenisej til Jenisejsk. Foto: Norsk Polarinstitutt

– For Nansen var ikke dette et forskningstokt, men fascinasjonen for de enorme område i øst lokket ham til å være med. Han hadde alltid "hat en levende interesse for dette uhyre lann, og gjerne vilde lære det å kjenne", skrev han selv. Dessuten håpet han reisene gjennom Sibir ville gi ham mulighet "til å se noen av Sibiriens mange natur-folk på nært holl". Opplevelsene fra Sibir gjorde stort inntrykk på Nansen: "Det ga mot og livstro å se med egne øine at jorden enda har så meget rum, med muligheter for milioner nye hjem for lykkelige mennesker", skrev han i forordet til boka fra ferden.

Hver dag deles inntrykk, kunnskap og opplevelser fra turen via blogg hos forskning.no

Jubileumsekspedisjonen er et samarbeidsprosjekt mellom UiT Norges arktiske universitet, Norsk Polarinstitutt og Northern Arctic Federal University i Arkhangelsk.

Du kan også følge ekspedisjonen på Twitter ved hjelp av #nansentokt

På nettstedet polarhistorie.no kan du lese mer om norsk polarhistorie.

Madsen, Linn Sollied
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder