Hvilken type reisende er du?

Hvor skal du? Hvilken type reisende er du? Har du kroniske sykdommer? Dette er spørsmål du bør stille deg før du bestemmer hvilke vaksiner du skal ta.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 15.07.13 00:00 Oppdatert: 02.10.18 14:32

Foto: Colourbox.com

– Det er ikke nødvendigvis slik at man bør ta vaksine hvis man skal besøke en asiatisk hovedstad i to dager og bo på Hilton. Det er nemlig noen spørsmål man bør stille seg i forkant.  Skal du være i en jungel over lengre tid, på landsbygda eller skal du på en kort storbyferie? sier professor i klinisk mikrobiologi ved Det helsevitenskapelige fakultet, Ørjan Olsvik.

Videre bør man ta stilling til om man har et dårlig immunforsvar, er gravid, har vært gjennom kreftbehandling eller organtransplantasjoner.

– Dette tar de ikke hensyn til på nettsidene hvor man finner vaksineanbefalinger, men dette er viktig å tenke på, forsetter han.

I forkant av intervjuet har han besøkt en nettside han ofte bruker i forbindelse med vaksiner.

– Jeg tastet inn at jeg var amerikaner og skulle på ferie til Norge. Vet du hva jeg fikk opp? At jeg måtte ta rabies-vaksine fordi jeg kunne bli smittet av dette fra flaggermus. Bare tull, naturligvis!

Professor Ørjan Olsvik. Foto: Bjørn-Kåre Iversen

Krever vaksiner

Olsvik legger til at det er enkelte land som ved innreise krever dokumentasjon på at du har visse typer vaksiner. For eksempel gul feber og kolera.

– Det er heller ikke sikkert at vaksinekontoret eller din fastlege har fått beskjed om at det er utbrudd av sykdom i en region, så her gjelder det å søke informasjon. Global oppvarming er også med på å forandre områder. Der det før ikke var mygg som påkrevde malariaforebygging, kan dette nå være ei aktuell problemstilling, sier han.

Hvis man ikke finner det nødvendig med vaksine fordi man skal på en kort tur i en storby utenfor Europa, bør man ta enkelte forholdsregler.

– Kanskje man ikke trenger å sitte ute og drikke gin og tonic i kortermet skjorte på kvelden når myggen svermer på det verste. Og så den gamle regelen; don’t eat it if you can’t peel it or boil it – ikke spis det hvis du ikke kan skrelle eller koke det.

Olsvik vil ikke komme med spesifikke anbefalinger om vaksiner. Han mener det bør være opp til hver enkelt og deres behov.

– Men det øyeblikket vi slutter å vaksinere oss, vil gamle sykdommer som polio dukke opp igjen. Dette vet vi fordi det finnes religiøse samfunn der de ikke tar vaksiner, og blant dem hender det at folk får polio. Vi bor så tett i dagens samfunn at det er utenkelig med en sivilisasjon uten vaksiner, sier han.

Les også: Disse blindpassasjerene har du med deg hjem fra ferie

Anbefaler gjerne reisevaksiner

Seksjonsoverlege Terje Hoel, ved Vaksinasjonspoliklinikken ved Oslo Universitetssykehus, anbefaler gjerne vaksiner for reisende.

– Hepatitt A er en typisk reisevaksine for Afrika, Asia og Mellom-Amerika. En dose gir god beskyttelse i ett år. Tar man påfyll etter et halvt år, så holder det hele livet. Hepatitt B smitter fra mor til barn, via sex og skitne sprøyter. Så her bør man passe på hvis man skal ta piercing eller tatovere seg når man er på reise, forteller han.

Hoel legger til at hvis det er ti år siden du fikk dine vaksiner oppdatert, så bør man ta en ny vurdering.

– Mange vil også ha drikkevaksiner som beskytter mot “turistdiaré”, altså Eschericia coli (e-coli). Denne vaksinen gir også en beskyttelse mot kolera. Man kan også ta Loperamid eller Imodium mot diaré. Turistdiaré er stort sett ikke farlig, men kan jo være ubehagelig hvis man skal ut å fly. Går det derimot ikke over eller man får blod i avføringen, bør man undersøkes, sier Hoel.

– Så finnes det en rekke andre spesialvaksiner, men hvilke man anbefaler kommer helt an på hvor du skal, når og hvor lenge. Skal man oppholde seg i rismarker i Asia i regntiden, så bør man vurdere vaksine mot Japansk hjernebetennelse. Befinner man seg mellom 15 grader nord eller sør for ekvator i Afrika eller Amerika, skal man være vaksinert mot gul feber med kun unntak av de som ikke skal ha vaksinen. De får fritaksstempel. I Afrika, Asia og Amazonas bør man være beskyttet mot mygg på grunn av malaria og denguefeber, men som sagt det kommer an på hvor du er og hvor lenge og til hvilken årstid. For øvrig har 20 barn dødd av malaria bare på den tiden vi har snakket nå, sier Hoel. Det dør et barn av malaria hvert minutt i den fattige delen av verden.

Denguefeber er også noe en kan pådra seg på ferie, og er nå økende i Asia og Sør- og Mellom Amerika. Denne smitten får man fra mygg; hovedsakelig på dagtid og i byer.

– Første gangen man får denguefeber blir man vanligvis ikke så syk, men andre gangen er det verre, kommenterer Hoel.

Ellers gjelder de vanlige rådene; vær forsiktig med vann, og spis kokt eller gjennomstekt mat.

Anbefalte nettsider:

www.fhi.no

www.cdc.gov

Aktuelle reisevaksiner:

Gulfeber

Hepatitt A

Hepatitt B

Japansk encefalitt

Kolera

Meningokokk

Rabies

Skogflåttencefalitt

Tuberkulose

Tyfoid

Malariaprofylakse

Indikasjon for vaksiner og malariaprofylakse avhenger blant annet av reisemål, type og varighet av reisen og den epidemiologiske situasjonen til enhver tid. I tillegg må den reisendes helsetilstand, alder og tidligere vaksinasjonsstatus vurderes. For å få optimal effekt av vaksinasjon bør man i mange tilfeller starte i god tid før avreise.

Kilde: Folkehelseinstituttet

Aktuelle reiseråd sommeren 2013:

Folkehelseinstituttet ber også folk sjekke ut disse sykdommene før ferien i 2013.

Utbrudd av røde hunder i Polen - råd til gravide og andre

Økning i tilfeller av denguefeber i Sør- og Sørøst-Asia

MERS Coronavirus - reiseråd - vedrørende utbrudd av coronaviruset MERS Coronavirus i Midtøsten

Utbrudd av meningokokksykdom i New York City blant menn som har sex med menn - råd til homofile menn