I front med tekniske løsninger

Universitetet i Tromsø er det første breddeuniversitetet i landet som tilbyr studentene utskrift fra egen laptop eller mobiltelefon.
Øvergård, Renate Alsén
Publisert: 07.06.13 00:00 Oppdatert: 13.09.17 12:54

Lene Sedolfsen trenger kun mobilen sin og adgangskortet for å skrive ut dokumenter etter at Universitetet i Tromsø fikk på plass mobilprint. Foto: Renate Alsén Øvergård.

– Dette tilbudet forenkler hverdagen min. Det er ofte kø for å få tilgang til en datamaskin, spesielt i eksamenstider, og nå slipper jeg å vente på tur. Systemet er også utrolig enkelt, sier sosiologistudent og velferdsansvarlig, Lene Sedolfsen.

Hun synes det er artig at UiT var først ute med denne ordningen blant de store universitetene.

Resultat av brukerundersøkelse

Senioringeniør Johanne Helene Størkersen ved IT-avdelingen forteller at prosessen med å få på plass mobilprint allerede var i gang, men ble framskyndet etter en brukerundersøkelse blant studentene i høst. Tidlig i år kunne studentene ta løsningen i bruk.

– Der var det flere som etterspurte muligheten for å kunne skrive ut fra sine egne laptoper og mobiltelefoner. Det oppleves som tungvint å måtte gå til en datalab og logge seg på der. Mange studenter har jo også egne laptoper nå, sier hun.

Enkel løsning

Sedolfsen viser hvordan hun lett printer ut papirene sine via mobilen. Det tar bare noen sekunder.

– Man går inn på mobilprint.uit.no, og følger instruksene der. Utskrift via mobiltelefonen forutsetter at du vet hvordan du lagrer dokumenter på telefonen din, og at du har en moderne telefon. Du må også ha adgangskort, fortsetter hun.

Hvor mange studenter som har tatt i bruk systemet, vet hun ikke, men hun tror flere ville gjort det hvis de visste hvor enkelt det er.

Utskriftene kan man hente fra hvilken som helst skriver ved UiT som støtter pullprint ved å bruke adgangskortet sitt.

– På de tilbakemeldingene vi har fått virker det som om studentene er fornøyd med den nye utskriftsordningen, sier Størkersen.

Hun legger til at UiT er et av få universitet som tilbyr utskrift gratis.

Les også: Utskrift - SafeCom PullPrint

Slik bruker du mobilprint:

Webutskrift:

Åpne en web-browser og gå inn på siden mobilprint.uit.no
Logg inn med brukernavn og passord. Da er du inne i selve løsningen, og kan laste opp det dokumentet du ønsker å skrive ut. Når du har valgt ønsket dokument klikker du på «pullprint» i samme vindu. Nå kan du gå til en skriver som støtter pullprint, trekke kortet og hente jobben som vanlig.

E-postutskrift:

Dersom du ønsker å skrive ut en e-post eller et vedlegg fra en epost, er e-postutskrift enklest å bruke. Send en e-post med ønsket vedlegg til mobilprint@uit.no.

Jobben kommer nå inn på mobilprint.uit.no.
Man får opp to jobber nå; både vedlegget og selve epostmeldingen. Man velger selv om man ønsker bare vedlegg eller vedlegg og e-postmeldingen.

Norsk: Utskrift over trådløsnett (mobilprint)

Engelsk: Printing - Wireless (Mobile Print)

Øvergård, Renate Alsén
Publisert: 07.06.13 00:00 Oppdatert: 13.09.17 12:54