UiT vertskap for Medvedev og Stoltenberg

Rektor Jarle Aarbakke var i går vertskap for Russlands statsminister Dimitrij Medvedev og Norges statsminister Jens Stoltenberg om bord forskningsfartøyet Helmer Hanssen.

Sojtaric, Maja
Publisert: 05.06.13 00:00 Oppdatert: 05.06.13 15:15

Rektor Jarle Aarbakke, statsminister Dimitrij Mededev og statsminister Jens Stoltenberg på vei ombord UiTs forskningsfartøy Helmer Hanssen. Foto: Killian Munch/SMK.

I anledning Barents-toppmøtet i Kirkenes fikk UiT anledning til å være vertskap for statsministrene Medvedev og Stoltenberg. Statsministrene tilbragte totalt halvanna time om bord FF Helmer Hanssen, UiTs forskningsfartøy.

– Det er stort sikkerhetsoppbud når stormaktene kommer på besøk, så vår fredelige båt ble gjennomsøkt for bomber og skuret ren. Mannskapet spøkte at aldri har Helmer Hanssen vært så ren som nå, ler en fornøyd rektor Jarle Aarbakke.

Fra dekk fikk statsministrene blant annet overværet en norsk-russisk søk- og redningsøvelse. Ellers har rektor Jarle Aarbakke fortalt om aktiviteter som UiT har sammen med russiske samarbeidspartnere. Jan Gunnar Winther oppdaterte Medvedev og Stoltenberg om den smeltende isen i Arktis. For øvrig fikk statsministrene en innføring i norsk-russisk fiskeriforvaltning.

Sommerskoler for forskere

– Jeg benyttet anledninga for å takke Jens Stoltenberg som under markeringa av 20 – årsjubileet for Barentssamarbeidet presenterte etablering av sommerskoler for phd-kandidater som i fire år skal gå på rundgang mellom UiT, NARFU i Russland, Universitetet i Umeå og Universitetet i Oulu. De 20 årene vi feirer nå har vært veldig viktige for utvekslingen av studenter, forskere, helsearbeidere og andre. Denne sommerskolen er en fortsettelse på dette, sier Aarbakke.

Universitetet i Tromsø har hatt mange utvekslingsprosjekter i Russland og startet sitt samarbeid før staten Norge formaliserte Barentssamarbeidet.

– Men med Barentssamarbeidet skjøt også våre samarbeidsprosjekter fart. Jeg takket statslederne for at fortsatt står på og gjør videre samarbeid mulig, sier Aarbakke.

Rektor forteller om interesserte statsministere som også tok seg tiden til å snakke med mannskapet om bord FF Helmer Hanssen.

– Jeg er stolt av mannskapet på vårt forskningsfartøy som håndterte sikkerhetsoppbudet og besøket på en flott måte. De har jo tidligere hatt både daværende USAs utenriksminister Hilary Clinton og Finlands president Sauli Niinistö på besøk, så dette kunne de.

Sojtaric, Maja
Publisert: 05.06.13 00:00 Oppdatert: 05.06.13 15:15