Vant pris for forskning som reduserer dyreforsøk

Gøril Eide Flaten ved Universitetet i Tromsø fikk nasjonal pris for sitt arbeid med å utvikle en modell som kan redusere antallet dyreforsøk i forbindelse med utprøving av legemidler.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 06.06.13 06:00 Oppdatert: 19.06.13 14:24

(Film og forskningen: Legemidler og barrierer - forskerportrett Gøril Eide Flaten)

3.juni fikk førsteamanuensis Gøril Eide Flaten ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, nasjonal pris og 30.000 kroner for sitt arbeid med å utvikle en modell for opptak av stoffer fra hud og tarm.

Modellen har potensialet til å redusere antallet dyreforsøk i forbindelse med utprøving av legemidler og andre kjemikalier. Modellen består av et trakt-formet glass med membran i bunnen, med fettbobler (liposomer) som brukes som cellemodeller.

I prinsipp kan modellen brukes for å studere kroppens andre barrierer også, som for eksempel slimhinner og blod- og hjernebarrieren. Modellen er også tatt i bruk for å teste hvordan nye kjemisk fremstilte preparater vil passere hud og tarm.

Les mer om forskningen hennes her: Hermer stoffopptak via hud og tarm

Prisen deles ut av Norecopa, og det er fjerde gang de verdsetter forskere som gjør fremragende forsknings- eller utviklingsarbeid som kan resultere i færre dyreforsøk.
Norecopas overordnede mål er å fremme bruken av "de 3 R'ene" i Norge, og de står for:

• erstatning av dyreforsøk med alternativer (Replacement)
  • reduksjon av antallet dyr som benyttes i dyreforsøk (Reduction)
  • forbedring av dyreforsøk for å redusere lidelse samt øke dyrenes velferd og forsøkenes nytteverdi (Refinement)

Formålet med prisen er å øke anerkjennelsen og anvendelsen av ”de 3 R-ene” i forskning og undervisning der dyr eller dyremateriale brukes. Det legges særlig vekt på forsknings- og utviklingsarbeid som bidrar til denne prosessen i Norge. Såvel vitenskapelige, teknologiske, praktiske og administrative tiltak kan premieres.

Det var 6 nominerte for årets pris: presentasjoner av alle kan leses her

Øvreberg, Elisabeth