Vil bedre hukommelsen til Alzheimerpasienter

Et nytt forskningsprosjekt ved UiT skal prøve å forsinke hukommelsessvikten hos Alzheimerpasienter.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 29.05.13 00:00 Oppdatert: 30.05.13 13:07

Stipendiat Martin Bystad trenger 60 personer med alzheimer som ønsker å være med på forskningsprosjektet som skal bremse hukommelsessvikten.
Her med de tekniske hjelpemidlene. Foto: Elisabeth Øvreberg

Tinninglappen i hjernen gjør så vi mennesker har evnen til å lagre nye minner, og er et viktig hjerneområde for hukommelsen. Forskere tror derfor at ved å stimulere denne, kan man hjelpe Alzheimerpasienter med  å forsinke hukommelsessvikten. Derfor setter Det helse-vitenskapelige fakultet, UiT, nå i gang en ny studie der de trenger 60 personer med fersk Alzheimerdiagnose.

– Vi ønsker personer i en tidlig moderat fase av Alzheimer sykdom, forteller stipendiat Martin Bystad.

Ingen risiko

Prosjektet går ut på å feste to elektroder til hodebunnen som gir svak strøm, kun en hundredel av en lyspære og ikke fysisk merkbart å kjenne.

– Dette gir ingen form for risiko. Jeg vet at mange blir litt redde når de hører ordet strøm, men dette er ufarlig, forsikrer Bystad og forteller at forskning viser at denne behandlingen gir økt konsentrasjon hos friske personer, og at forsvaret i USA har testet dette på sine jagerflypiloter for å få  dem topp skjerpet.

– Forsøkspersonene våre skal sitte helt rolig i en stressless i 30 minutter, og det skal være behagelig å gjennomføre behandlingen. Ledsager kan være med hele tiden, forsikrer Bystad.

Les også: Vi glemmer uten tenner

Bli med på forskningsprosjektet

Du er hjertelig velkommen til å melde
deg/din pårørende på prosjektet.
Kontaktinfo:
tdcs.forskning@gmail.com

Hukommelsestester

Håpet er å få startet opp allerede i juni, og at de som melder seg møter opp seks ganger i løpet av 14 dager.

– Vi forventer at dette skal påvirke den enkeltes hukommelse, og at en slik behandling forsinker hukommelsessvikten til pasientgruppen. I dag finnes det ingen kurativ behandling mot Alzheimer sykdom.

For å sjekke om behandlingen virker, skal testdeltakerne ha hukommelsestester både før og etter prosjektet.

Universitetet i Tromsø er de første i Norge som prøver denne behandlingen, men lignende studier er gjort i utlandet.

– Dette har gitt lovende resultater. Gjenkjenningsevnen ble merkbart bedre etter fem behandlinger, og den holdt seg én måned etter behandling, forteller Bystad.

Alzheimer og hukommelsessvikt

Det tidligste symptomet er svikt i hukommelsen.
Man glemmer viktige gjøremål og mister ofte
tråden og lurer på ”hva var det nå jeg skulle gjøre”?
Det kan også være slik at man mister overblikk og
har problemer med å resonnere like raskt og enkelt
som tidligere.
Kilde: Partner for bedre helse (pfizer.no)

Utbredt sykdom

Man anslår at Alzheimer er en sykdommene som vil øke mest i antall. I løpet av de neste 20 årene vil forekomsten fordoble seg på grunn av eldrebølgen.

I dag har cirka 80.000 nordmenn demens, og 60 prosent av disse har Alzheimer sykdom.

Ifølge Norsk helseinformatikk påvirker Alzheimers sykdom mennesker på ulike måter. Sykdommen utvikler seg langsomt helt fra starten av.  Hukommelsestap, forvirring, desorientering og dårlig dømmekraft er noen få av symptomene på Alzheimers sykdom.

Les også: Alzheimer kan forsinkes

Øvreberg, Elisabeth