Utnevnt til æresdoktor

Jonas Gahr Støre og Sergei Lavrov ble utnevnt til æresdoktorer ved Universitetet i Tromsø under årsfesten.

Næss, Per Nordgård
Publisert: 04.04.13 00:00 Oppdatert: 04.04.13 17:47

Den russiske ambassadøren Viatsjeslav A. Pavlovskij mottok diplomet på vegne av Sergey Lavrov som ikke hadde anledning til å være tilstede, rektor Jarle Aarbakke og Jonas Gahr Støre under universitetets årsfest. Foto: Per Næss

Det var i april 2011 at universitetsstyret ved UiT bestemte seg for å utnevne Jonas Gahr Støre og Sergei Lavrov til æresdoktorer ved Universitetet i Tromsø. De begrunnet dette med det arbeidet som var gjort gjennom mange år for å oppnå en avtale om de maritime grensene mellom Norge og Russland. Først nå i 2013 hadde Støre anledning til å motta beviset på utnevnelsen til æresdoktor.

–Det er litt spesielt at etter at jeg ble helseminister var det innsatsen som utenriksminister som gjorde at jeg ble doktor. Jeg føler glede og dyp takknemlighet for den oppmerksomheten som dere har gitt meg her i dag. For meg vil Universitetet i Tromsø alltid være et midtpunkt i min egen opplevelse av nordområdepolitikkens utforming, sa Jonas Gahr Støre.

Den russiske utenriksministeren Sergey Lavrov hadde ikke anledning til å være tilstede i dag. Derfor var det den russiske ambassadøren Viatsjeslav A. Pavlovskij som mottok utmerkelsen i hans sted.

Næss, Per Nordgård
Publisert: 04.04.13 00:00 Oppdatert: 04.04.13 17:47