Pinnedyr reduserer mobbing i klassen
Pinnedyret Zippy og vennene hans har problemer som mange barn kan kjenne igjen. Zippys historier lærer de yngste barna i barneskolen hvordan de kan mestre utfordringer i hverdagen.
![]() |
| © Partnership for Children |
Basert på ny norsk evaluering, har Ungsinn klassifisert tiltaket av skoleprogrammet Zippys venner som dokumentert virksomt.
Utforsker følelser
Elevene har Zippy på timeplanen en time i uken. Historiene til Zippy og vennene hans inneholder gjenkjennelige utfordringer og problemer, både fra timene og fra skolehverdagen for øvrig. Gjennom samtaler, rollespill, øvelser og tegning får barna utforske følelser, løse problemer og finne løsninger. Læreren stimulerer barna til selv å finne forskjellige mestringsstrategier og vurdere nytten av dem.
Stressmestring
Innholdet i programmets bygger på forskning på hvordan stressmestring kan fremme psykisk helse. Elevene får varierte øvelsesoppgaver for å utvikle et rikt mestringsrepertoar som skal gi dem evner til å regulere både følelser og handlinger. Evne til fleksibel stressmestring forutsetter også gode sosiale og emosjonelle ferdigheter og et støttende sosialt miljø. Tiltaket legger vekt på å fremme et støttende klassemiljø gjennom å stimulere barna til å støtte og hjelpe hverandre.
Bedre skolemiljø
Forskere fra RBUP Øst og Sør har undersøkt effekten av programmet gjennom en studie som inkluderte 1483 elever, deres lærer og foreldre. Halvparten av skolene gjennomførte Zippy, og resultatene fra disse ble sammenlignet med de skolene som ikke fikk tiltaket. Lærerne rapporterte mindre mobbing, bedre skolemiljø og bedre akademiske ferdigheter for elevene ved Zippy-skolene enn ved sammenligningsskolene. Effektene var middels store, noe som anses å være betydelig for et universalforebyggende tiltak. Forskerne fant også mindre effekter på enkelte av mestringsmålene. Elevene rapporterte om positive effekter på mestring ved at de tok i bruk mindre grad av opposisjonelle strategier når de møtte motgang, slik som å hyle, skrike og skylde på andre. Foreldre rapporterte at barna ble flinkere til aktivt å søke støtte og hjelp.
Lite effekt på elevenes psykisk helse
Forskerne fant ikke effekter på elevenes emosjonelle symptomer, atferdsproblemer, hyperaktivitet/oppmerksomhets- problemer, problemer i relasjon til venner eller prososial atferd. For de fleste av målingene på psykisk helse fant man heller ikke effekt. Det er imidlertid også samlet inn data ett år etter at tiltaket var gjennomført og når disse resultatene foreligger vil de gi mer kunnskap om langtidseffektene av tiltaket.
Organisasjonen Voksne for barn er ansvarlig for implementeringen av Zippys venner i Norge, og til nå har mer enn 18.000 elever har gjennomført programmet. Tiltaket er opprinnelig utviklet av den britiske organisasjonen Befrienders International, og er oversatt og tilpasset norske forhold.
Les hele beskrivelsen av tiltaket her
|
Dokumentert virksomt tiltak |
|
Zippys venner er det første av tiltakene i programpakken “Psykisk helse i skolen” som blir vurdert til å være dokumentert virksomt i Ungsinn. |



