Medisinstudentene sprer livreddende kunnskap

Tromsø Akuttmedisinske studentforening (TAMS) ønsker at alle skal kunne redde liv. Derfor lærer de opp elever i videregående skole i førstehjelp.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 10.12.12 00:00 Oppdatert: 02.10.18 13:38

Per Kristoffer Langbakk er en av de som underviser hos TAMS.

I høst har medisinstudentene i TAMS undervist hele 350 elever både i Tromsø og i distriktet. Undervisningen er et intensivt seks-timers kurs, og er bygd på det samme førstehjelpskurset som medisinstudentene selv går gjennom første året av studiet.

– Vi ønsker å bruke vår egen kompetanse til å lære bort livreddende førstehjelp til andre. Etter å ha gått gjennom førstehjelpsuka er vi kompetente nok til dette. Vårt mål er at alle skal kunne redde liv, sier Per Kristoffer Langbakk i TAMS.

Rask progresjon

Tilbudet som er gratis, startet som et pilotprosjekt. Ideen kom i 2009. Da laget de et fast kursprosjekt i samråd med lærere. I tillegg til vanlige prosedyrer, som å sjekke bevissthet, sørge for frie luftveier og hjerte- og lungeredning (HLR), lærer elevene også om nedkjøling, blødninger, hjerteinfarkt og slag. Kurset er lagt opp mest mulig praktisk med mange øvelser.

– Det er en slitsom dag, men elevene virker fornøyde. I løpet av dagen så ser vi progresjonen – det sitter i fingrene deres, forteller Langbakk.

Tromsø best i verden

Kurslederen forteller at kunnskap om førstehjelp er sårt tiltrengt i et samfunn. Hvert år får 5000 personer hjertestans her i landet.

– Vi har eksempler fra andre kanter av landet der elever har reddet familiemedlemmer etter å ha lært om førstehjelp på skolen. Tromsø er for øvrig best i verden på at publikum starter livreddende hjelp før ambulansen kommer. 80 prosent får HLR i forkant, og det har doblet overlevelsen på ti år, forteller Langbakk.

Les også: Vokser ut av Tromsø

Vil nå flere skoler

Nå håper TAMS at disse gode prognosene skal spre seg.

– Vi vil at hele landet skal ha like god statistikk på dette som Tromsø. Derfor ønsker vi nå samarbeid med andre nasjonale studentorganisasjoner. Også for å kunne søke midler sentralt. I dag søker vi penger fra forskjellige fond for å kunne videreføre prosjektet, men det er lite forutsigbart. Vi ønsker å kunne ha økonomisk frihet til å kunne dra både til Finnmark og Nordland for å undervise. Vi vil nå ut til flere skoler.

Siden 2009 har prosjektet hatt 60-70 instruktører fra medisinstudiet.

– Førstehjelpskursene er en morsom dag for oss også. Ikke bare får vi brukt kunnskapen vi har, vi lærer oss å formidle. I tillegg får vi være med på noe som indirekte kan redde liv, sier Langbakk.

Les også: Kickstart for akuttmedisinsk arbeid

Studenter i sving med livreddende øvelser
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder