Sjekk formen via munnhulen

En rekke livsstilssykdommer kan avdekkes på et tidlig stadium via munnen. Professor i klinisk odontologi Claes-Göran Crossner, ønsker at slike helsejekker nå skal gjennomføres.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 20.11.12 00:00 Oppdatert: 02.10.18 13:16

Tannleger sitter i en unik posisjon der de kan bidra sterkt i folkehelsearbeidet mener Tannlegeforeningen. Foto: colourbox

Ifølge en pågående helseundersøkelse, kan en rekke livsstilssykdommer vise seg idet du gaper opp.

– En undersøkelse hos tannleger kan og bør i større grad gjelde mer enn bare tannhelsen, sier Claes-Göran Crossner ved Det helsevitenskapelige fakultet til Dagens Næringsliv.

Crossner er midt i en omfattende helseundersøkelse, Fit Futures, der helsetilstanden og levevanene til 1200 skoleelver i Tromsø skal kartlegges. Professoren mener svært mange kan få advarsler om livsstilssykdommer hos tannlegen.

Avslører livsstilssykdommer
– Det er godt kjent at de vanligste sykdommene i munnhulen karies (hull), periodontitt (tannkjøttssykdommer) og erosjonsskader (etseskader på grunn av sur mat og drikke) er typiske livsstilssykdommer forårsaket av samme kostvaner og livsstil som senere i livet kan medføre overvekt, diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Å ta vare på munnhelsen er viktigere enn mange tror, påpeker Crossner, som mener tannlegenes rolle bør utvides. Mange kan forebygge helseproblemer senere i livet ved at tannlegen først ser signalene.

– Munnen er en del av kroppen og munnhelsen skal ses som en integrert del av den allmenne helsen, noe politikere og andre beslutningstagere bør ha større forståelse for. I de fleste land i Europa har tannpleie og øvrig helsepleie i dag ulike finansieringssystem, ulike sykeforsikringsavtaler, og så videre. Munnhelsen bør behandles som øvrig helse, sier Crossner.

Tannlegeforeningen støtter professoren, og mener sågar det kan være mulig å innlemme flere undersøkelser enn bare av munnhulen hos en tannlege, for eksempel blodtrykket.

– Men det viktigste er å få til reell samhandling med primærhelsetjenesten. Rundt 90 prosent av den voksne befolkningen går til tannlege minst annethvert år, og vi kan oppdage sykdommer som ellers ikke ville blitt oppdaget fordi folk ikke oppsøker lege på samme måte. Dermed mener vi at tannleger sitter i en unik posisjon der vi kan bidra sterkt i folkehelsearbeidet, sier Camilla Hansen Steinum, president i foreningen til Dagens Næringsliv.

Ønsker bedre samarbeid
Hun understreker at de ikke på noen måte er ute etter å «danke» ut andre helsetjenester. Tannlegens viktigste oppgave er å oppdage behovet for utredning, ikke nødvendigvis å diagnostisere selv.

– Vi vil ikke overta legenes områder, men samarbeide bedre. Blant annet ønsker vi å kunne henvise pasienter direkte til spesialister innenfor ulike felt. Nå må alt dette gjennom fastlegen, sier Steinum.

Eksempler på undersøkelser som foreningen mener kan utføres i tannlegepraksis:

- Blodtrykk

- Blodsukker