Også vikinger hadde depresjoner

Depresjon er ingen motesykdom. Allerede i Snorres Kongesagaer står depresjonen omtalt.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 01.11.12 00:00 Oppdatert: 29.10.12 10:17

Ingunn Skre, førsteamanuensis ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, forteller at vikingen Håkon Jarl var svært depressiv.
Foto: Bjørn-Kåre Iversen

– Også vikingene led av depresjoner, sier Ingunn Skre, førsteamanuensis ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Hun refererer til Snorres Kongesagaer der det står “Håkon jarl var så fortenkt og ottefull om vinteren at han la seg i senga og var mykje vaken om nettene, og åt og drakk ikkje meir enn så vidt han heldt seg ved liv.”

– Grekerne omtalte depresjon som melankoli, så depresjon har nok alltid eksistert. En teori er at depresjon kan være menneskets overlevelsesmekanisme ved stress og vanskelige livssituasjoner. Man går inn i seg selv.

Les også: Stress og depresjon gjør det eldre

Høy dødelighet

Men depresjon kan også være farlig, veldig farlig. Ifølge Verdens helseorganisasjon er depresjon en av de viktigste sykdommene å ta tak i, for depresjon har et stort omfang. I Norge vil 30 prosent av kvinnene og 10 prosent av mennene få en alvorlig depresjon i løpet av livet. Sykdommen har også stor dødelighet, blant annet er risikoen for selvmord høyere.

– Man snakker om dødeligheten ved kreft og hjerte- og karsykdommer, men depresjon er like viktig å behandle. Den deprimerte kan henge seg opp i tanker som “jeg er mislykket, jeg kan ingenting, jeg er ikke verdt å elske, det vil være best for alle om jeg var død“, og det er flest jenter, gjerne i pubertetsalder, som får sykdommen.

At depresjon kan være en genetisk betinget sykdom, er Skre enig i.

– Man kan se at depresjon går igjen i familier, men man har aldri funnet et enkelt “depresjonsgen“, forklarer hun.

Les også: Godt humør minsker faren for blodpropp

Tydelige symptomer

Skre sier hun ofte kan se symptomene på depresjon på avstand.

– De deprimerte kan få kroppslige symptomer, for ofte får pasientene et nedsatt tempo. De går saktere, snakker saktere og de ser ned i bakken. Ofte er de innadvendt. Ungdom blir gjerne sure og grinete, de får kort lunte.

Selv om det er mange som lider av depresjon, er det ikke mange som søker profesjonell behandling.

– Jeg anbefaler folk å søke hjelp. Samtaleterapi kan hjelpe. Ser man noen med depresjon, så ta kontakt med dem. Spør om de har det tungt, og om de har vært hos lege, for samtale er førsteprioritet ved depresjoner. Klarer man å endre de vonde tankene, kan det bli en nøkkel til å se de gode tingene i seg selv, avslutter Skre.

Les også: Tromsøprofessor anbefaler D.vitamin mot høstdepresjoner

Øvreberg, Elisabeth