Reinsdyr like sunt som fisk

Reinsdyrkjøtt er faktisk noe av det magreste kjøttet du kan spise. Kjøttet er i tillegg sammenlignbart med fisk og sjømat når det kommer til Omega 3 og essensielle fettsyrer.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 18.10.12 00:00 Oppdatert: 18.10.12 09:38

Ernæringsanalyse på reinsdyrkjøtt har vært mangelfull i forhold til andre husdyr. Derfor har Senter for samisk helseforskning ved Universitetet i Tromsø analysert reinsdyr som matvare.
Foto: www.grida.no, Lawrence Hislop

Hvis du hører at middagen din skal bestå av Omega 3, Omega 6, essensielle fettsyrer, lite fett og B12, så tror du sikkert at en tur i fiskedisken er den eneste løsningen, men det er det faktisk ikke. En fersk studie fra Universitetet i Tromsø viser at reinsdyrkjøtt er noe av det sunneste kjøttet du kan legge på tallerkenen.

– Reinsdyrkjøtt er faktisk veldig sunt! Det inneholder mer enn dobbelt så høye verdier av noen næringsstoff enn annet kjøtt, samtidig som det kan sammenlignes med kylling i fettinnhold, forteller stipendiat ved Det helsevitenskapelige fakultet, Ammar Eltayeb Ali Hassan.

Analysert kjøttet nøye

I løpet av de siste årene har han analysert kjøttet, leveren, talgen og beinmargen til 131 reinsdyr i 4 fylker og 14 beiteområder i Norge, og funnene hans kan gi kostholdsbevisste mennesker et smil om munnen.

– Kjøttet inneholder de essensielle fettsyrene som vi mennesker må skaffe oss gjennom mat. Selv om fet fisk er viktig kilde til essensielle fettsyrer i norsk kosthold, er nivåene på noen av disse stoffene i reinkjøtt sammenlignbar med sjømat som torsk, krabbe, blåskjell, østers og scampi. I tillegg inneholder 100 gram reinsdyrkjøtt den daglige anbefalte dosen av Omega 3 og 6, beskriver Hassan som er utdannet veterinær.

Lite fett

Hassan har bodd 15 år i Norge, og han har blitt glad i dette særnorske kjøttet, for reinsdyrkjøttets helsegevinst stopper ikke der. Med et fettinnhold på kun 2 prosent, regnes det som svært magert. Storfe har derimot 9 prosent fettinnhold og lam ligger på 17 prosent.

– I tillegg inneholder reinsdyrkjøtt mer enn dobbelt så mye vitamin B12 enn for eksempel kalv og lam. Vitaminet B12 er viktig å få gjennom kosten for å forhindre blant annet blodmangel.

Årsaken til at reinsdyret er så sunt, kan være dyrets kosthold som stort sett består av lav om vinteren og grønne planter om sommeren.

– Lav forbedrer fordøyelsen på dyret, og er også rikt på mineraler. Derfor inneholder kjøttet høye mengder vitamin B12, selen, sink og jern.

Fakta om reinsdyrkjøtt
– Vi spiser ca 1600 tonn på landsbasis i året.
– I gjennomsnitt spiser cia 300 gr reinsdyrkjøtt hver.
– I Nordland, Finnmark og Troms spiser tre ganger
så mye som i resten av landet.
Hovedsesongen for reindyrkjøtt er om høsten.
Reinsdyrkjøtt nytes også  til jul, nyttår og i påsketider.
 – En reinsdyrkalv veier i gjennomsnitt 23 kg.
– En voksen simle kan veie mellom 30-40 kg
– En bukk kan oppnå en vekt på mellom 50-60 kg.
Det finnes 3384 registrerte reineiere. 547 personer
har dette som hovednæring.

Kilde: Opplysningskontoret for egg og kjøtt

Tungmetaller

– Men er det ikke noen ulemper med kjøttet. Hva med tungmetaller?

– Vi sjekket dette, og det eneste vi fant var kadmium i leveren, som hadde høyere nivå en maksimumsgrensen satt av EU. Da vi fant dette, gikk vi videre og så på Helse og levekårsundersøkelsen i områder med samisk og norsk bosetning, SAMINOR, men det viser seg at leverkonsumet blant dem som spiser mest reinsdyr er så lavt at det ikke gir noen helsefare, forsikrer Hassan.

Kadmiumnivået i leveren blir kun farlig dersom man spiser mer enn 2,7 kg reinsdyrlever per måned, og det er ytterst sjelden at noen spiser så store menger.

Begeistret matrådgiver

At reinsdyrkjøtt er så bra for oss, gleder matrådgiver Magnus Tvedt-Øresland ved Matprat, Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

– Det er ekstremt hyggelig at et så eksotisk kjøtt er så sunt, sier Tvedt-Øresland som forteller at nordmenn i gjennomsnitt spiser 300 gram i året. Det vil si at vi spiser stort sett opp kjøttet selv, lite eller ingenting går til eksport.

– Reinsdyr er en flott råvare som smaker mye, og kjøttet er nok forbundet med høytidene.

Han forteller at Opplysningskontoret for egg og kjøtt ikke har hatt fokus på ernæringen i reinsdyrkjøttet.

– Som regel spiser man jo reinsdyrkjøtt med fløte og fetere meieriprodukter, men det finnes helt klart sunnere måter å tilberede kjøttet på. Reinsdyr er et produkt med stort potensiale, og det er en klar etterspørsel. Denne høsten er målet å rette oss mot kvalitetsbevisste kvinner og menn mellom 30-55 år for å gi dem informasjon om reinsdyrkjøttet som gir opplevelsen av å nyte det beste og mest smakfulle fra norsk natur, avslutter han.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 18.10.12 00:00 Oppdatert: 18.10.12 09:38