Tromsø Museum 140 år: Satser på de unge

– Forskere skal være like store helter som fotballspillere, sier museumsdirektør Marit Anne Hauan.

Leithe, Ingrid
Publisert: 16.10.12 00:00 Oppdatert: 24.10.12 11:24

Museumsdirektør Marit Anne Hauan

Tromsø Museum fyller 140 år i dag og museumsdirektør Marit Anne Hauan forteller om en helt ny avdeling, en kommende vandre-utstilling, og sier at de vil fortsette å satse på barn og unge.

– Når det gjelder barn, kom ideologien på 70- og 80-tallet om at vi må nå barna tidlig så de forstår betydningen av kunnskap. Og dette museet er ikke et hysj-hus, her skal man bråke.

– Når vi har dinosaur-helg her kommer ungene og vil ha autografen til Jørn Hurum som er her og forteller om dinosaurer. Forskere skal være like store helter som fotballspillere, synes vi.

Ny avdeling

Hauan forteller at museet planlegger å lage en helt ny og moderne basis-utstilling om jordens historie i løpet av det neste året. Men hun forsikrer om at dinosauren Igu ikke skal forsvinne.

– Nei, det blir ingen grunn til å legge seg i lenker rundt dinosauren, ler hun.

Hauan, som er museumsdirektør på sitt sjette år sier at Tromsø Museum har som mål å være et lavterskel-museum.

– Vi ønsker at alle sammen skal kunne tenke seg dette museet som deres, at det ikke skal være for spesielt utvalgte.

Forskerspirer

Dinosauren Igu

For noen få år siden kom stipendiater inn fra naturfag og sa at de ønsket å lage en forskerspire-skole. Hver høst gir stipendiater i naturvitenskap en ukes undervisning til elever i tiende klasse og 1. året på videregående.

– De tar med seg elever ut og lar de ta prøver av dyre- og planteliv og gjøre undersøkelser her på museet. De deler metoder og vi tror det er en nøkkel til å gripe de unge.

Til sommeren åpnes det en ny utstilling som skal prøve å gi noen svar på hvem som var de første innbyggerne i Nord-Norge.

– I tillegg skal vi lage vår første, store, internasjonale vandre-utstilling, sier Hauan. Den heter ‘Sami Narratives’ og lages i samarbeid med Nordnorsk Kunstmuseum.

Utstillingen skal være en fortelling om samisk identitet og identitetskamp, og museet søker om å få den vist i New York.

– Det blir vår gave til grunnlovs-jubileet i 2014. Vi ønsker også å få den til  Alaska og Canada.

– Kunnskapsmessig paradis

På søndag var det feiring på Tromsø Museum med kake og vafler til besøkende, filmvisninger, og ‘Tingenes Tale’, hvor eksperter fortalte publikum om utvalgte gjenstander på museet.

– Vi er veldig glade for å være 140 år og for å være universitetsmuseum, sier direktøren.

– Det er flott å være en del av det rike ekspertmiljøet som universitetet er og jeg synes at dette er et kunnskapsmessig paradis.  Her setter man spor etter seg, både som forskere og samlere.

Hauan beskriver de ansatte ved museet som en fabelaktig gjeng.

– De som jobber her er dedikert til innsamling, dokumentasjon, til å videreføre oppdraget med å kartlegge, forstå, og forklare nordområdene. I tillegg formidler vi og får nærkontakt med publikum. Da kan vi få testet om vi holder på med noe som har betydning for samfunnet rundt oss.

I fjor hadde Universitetsmuseet over 135 000 besøkende fordelt på sine fire avdelinger, Tromsø Museum, Polarmuseet, M/S Polstjerna og Botanisk Hage.

Museet holder over 60 arrangement i året. Les om hva som står på programmet i oktober.

Leithe, Ingrid
Publisert: 16.10.12 00:00 Oppdatert: 24.10.12 11:24