Med på notene under åpen dag

Ravn Åsheim (6) og Noah Nygård (6) var ikke vanskelig å by opp til dans da Det helsevitenskapelige fakultet inviterte til åpen dag i helga.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 18.09.12 00:00 Oppdatert: 02.10.18 13:19

Ravn Åsheim og Noah Nygård eide dansegulvet under "Body music" på åpen dag. Alle foto: Bjørn-Kåre Iversen.

De hadde tatt turen til UiT i ens ærend for å slå seg løs til DJ Charlotte Bendiks musikk.

– Vi kom hit i dag for å danse. Vi hadde lyst til å bruke lørdagen til noe annet enn det vi vanligvis gjør. Det er min jobb som forelder å gi barna nye impulser og inntrykk slik at de utvikler seg positivt i kreativ retning. I tillegg blir man jo glad av musikk. De blir mye sittende i ro på skolen, så det er godt de får bevegd seg litt, sa mamma Mette Åsheim.

Rus og trening

Og bevegd seg fikk de. Workshopen “Body music” var et av tilbudene under åpen dag den 15. september, da rus i form av musikk og trening var hovedtema. For rus får man ikke bare i form av å innta rusmidler. Trening og musikk gjør også at man også skiller ut litt ekstra av stoffet dopamin i hjernen som igjen gir en liten rus.

Under workshopen fikk danserne se hvordan musikk og dans påvirker hjerterytmen ved hjelp av pulsmåling. DJ Charlotte Bendiks var fornøyd med hvordan de oppmøtte responderte på workshopen. Hun øver aldri inn det hun skal spille, men ser hvordan folk reagerer på låtene, og tar det derfra.

– Responsen var overraskende. Både fra de som var der som danser profesjonelt, og de som sjelden danser. Folk var med fra første låt, og kom med tilbakemelding om at de følte musikken i hele seg, sa Bendiks, som samarbeidet, med danser Jamie Bivard og lysmester Nikolas Horne under arrangementet.

“Body music” har sitt utspring i prosjektet imPuls, og er støttet av Norges Forskningsråd.

Les også: Naturlig rus på åpen dag.

Ingrid Eliassen trener ofte og var derfor interessert i å få tatt en laktattest hos testleder Jorid Degerstrøm.

Testet melkesyre
Men det stod ikke bare dans på programmet. Flere ivrige mosjonister kom for å få tatt en laktattest. Målet med testen er å finne utøverens anaerobe terskel for å kunne gi videre veiledning i treningen. En av dem som hadde tatt turen til Det helse-vitenskapelige fakultet var Ingrid Eliassen.

– Jeg trener mye, men har ikke tatt en slik test før. Jeg er interessert i å se om treninga gir resultater. Forhåpentligvis får jeg nyttig informasjon i dag som jeg kan følge opp, sa hun, mens hun ivrig tråkket i vei på sykkel til melkesyra slo inn.

Testleder for Regionalt kompetansesenter for idrett og helse – Nord, Jorid Degerstrøm, forteller at senteret tradisjonelt har kjørt slike tester på idrettsutøvere, men at ivrige mosjonister nå også er en stor målgruppe.

– Slike laktattester kan man ta jevnlig for å se om treninga gir noen effekt. Man er ute etter å finne den anaerobe terskelen der det produseres like mye laktatt som man kvitter seg med.

Les også: Storsatsing på toppidrett.

Mona Hellebust testet rusbrillene hos rådgiver Jan Höper ved Seksjon for formidlingstjenester.

Allsidige aktiviteter
På timeplanen stod også populær-vitenskapelige foredrag om trening, og det var omvisning i utstillinga imPuls som tar for seg hjerne, hjerte og rus. Folk kunne også delta i rusbrilleløp, danse zumba og være med på omvisning i Det røde rommet, hvor det er stilt ut organer fra menneskekroppen.

Dit hadde Siw Jespersen tatt med seg døtrene, og de hadde et spesielt ærend.
– Faren deres har hatt hjernesvulst. Nå fikk vi sett en ordentlig hjerne, og også hvordan den ser ut på innsida. Da er det lettere å forklare ordentlig hva som har skjedd, sa hun.

I tillegg benyttet hun sjansen til å vise jentene hvordan lungene til en som røyker ser ut.

– Kanskje det kan virke litt preventivt, kommenterte Jespersen.

Åpen dag ble arrangert av Seksjon for formidlingstjenester i samarbeid med flere fagmiljø ved Det helsevitenskapelige fakultet, og var en forsmak på Forskningsdagene 2012.

Siw Jespersen hadde med seg døtrene Thea Solem (t.v) og Una Solheim på omvisning i Det røde rommet. Overingeniør Knut Ove Tanem ved Medisinsk biologi stod for guidingen.

Her ser du bildeserie fra Åpen dag ved Helsefak. Foto: Bjørn-Kåre Iversen

Wærås, Torgunn