Utdanner flere sykepleiere til distriktene

Det helsevitenskapelige fakultet ønsker å utdanne flere sykepleiere som blir i sine hjemkommuner. Derfor har de økt antallet studieplasser ved desentralisert sykepleierutdanning.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 17.09.12 00:00 Oppdatert: 02.10.18 15:02

Studieleder ved Institutt for helse- og omsorgsfag, Marta Grongstad (t.v.) og Studiekonsulent og kontaktperson for desentralisert sykepleieutdanning, Ida Marie Refsahl Haug. Foto: Renate Alsén Øvergård

– Vi har økt opptaket fra 40 til 70 studenter ved opptaket i januar 2013. Dette betyr at det blir lettere for folk å ta utdanning og det tilrettelegges for at de kan studere i sine hjemkommuner. Vi har rekruttert lærere som bor på stedet, slik at de kan følge studentene gjennom hele utdanningsløpet. Lærerne vil kjenne til helsetilbudet i kommunen, noe som er en stor fordel, forteller studieleder ved sykepleierutdanningen, Marta Grongstad.

Fire studiesteder

Det tilbys desentralisert sykepleierutdanning i regionene Finnsnes, Bardufoss og Nordreisa. I tillegg vil det være ei gruppe i Tromsø. Mye av praksisen kan studentene ta på hjemstedet og i nærliggende kommuner.

Ifølge Grongstad er det unikt at de har rekruttert lokale lærere til denne desentraliserte sykepleierutdanningen.

– Noe av undervisningen skjer i dag via e-læring og vi benytter også videokonferanse. Siden dette er ei profesjonsutdanning kan ikke alt gjøres via nettet. Derfor har vi tilrettelagt studiet med regionale sentre, hvor mye av den faglige aktiviteten foregår og med lærere tilstedet.

Les: Sikrer tannlegespesialister i distriktene

Imøtekommer kommunenes behov

– Desentraliserte studier er i tråd med samhandlingsreformen som krever kvalifiserte helsearbeidere i kommunene. Vi gjør med dette et viktig samfunnsoppdrag med å utdanne helsepersonell som ønsker å bo i distriktene, fortsetter Grongstad.

Dekan Arnfinn Sundsfjord sier at Det helsevitenskapelige fakultet ønsker å legge mer til rette for nye og fleksible utdanningstilbud for å imøtekomme kommunenes behov for kompetent helsepersonell. Flere desentraliserte utdanninger er et tiltak.

– Vi har fra tidligere erfaringer sett at når vi økte opptaket av sykepleierstudenter, så hadde ikke dette noen effekt for distriktene. Det er først når man oppretter desentraliserte utdanninger at man ser effekten, sier han.

Grongstad forteller at dette er et etterlengtet studium for mange som ikke har mulighet til å flytte fra hjemstedet. Sykepleierutdanninga er organisert som et deltidsstudium over fire år, og dermed kombinerer mange det med deltidsarbeid.

– Det er viktig at kommunene tilrettelegger for at ungdom kan starte ved en slik utdanning. Det er viktig å mobilisere nå, for å sikre sykepleiere i kommunene. Stipend og andre tiltak er derfor viktig, sier Grongstad.

Les: Fare for avfolkning i nord

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder