Røyking gjør jenter mandige

Ja visst vet vi at det er helseskadelig å røyke, men er vi klar over at det også ødelegger utseendet? Spesielt jenter er utsatt.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 16.08.12 00:00 Oppdatert: 08.08.12 12:56

Jenter begynner gjerne å røyke når de er unge, men vet de at de eldes raskere og at de kan utvikle bart? underer professor Maja-Lisa Løchen ved Det helsevitenskapelige fakultet. Foto: www.colourbox.com

Skremmende for jenter, men helt sant:

For hver sigarett du tar, desto mer mandig blir du. En av Norges fremste eksperter på tobakk og nikotin, professor Maja-Lisa Løchen, forteller at røyken svekker det kvinnelige kjønnshormonet  Et av problemene jenter får, er uønsket hårvekst.

– Stoffer i røyken har en såkalt antiøstrogeneffekt. Kvinner som røyker får rett og slett et lavere østrogennivå i kroppen. Dette fører til mannlige trekk som uønsket hårvekst, blant annet antydning til bart, advarer røykeeksperten.

Ikke nok med hår på overleppa, også den slanke midjen kvinner lengter etter forsvinner ved røyking. Jenter vil lettere legge på seg rundt magen, og kan utvikle en mandig vom.

– Stemmen blir i tillegg dypere og man får nedsatt fruktbarhet. Man kommer også tidligere i overgangsalderen, ramser Løchen opp.

Østrogenforstyrrelsene halverer kvinnelige røykeres muligheter for å bli gravid, mens risikoen for å bli gravid utenfor livmoren øker.

Les også: 1 av3 dødsfall skyldes røyking

Huden eldes fortere

Maja-Lisa Løchen, som jobber som hjerteforsker ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, forteller at røyking ødelegger kvinners utseende såpass mye at hun vanligvis kan se hvem som røyker.

– Jeg kan ikke skille røykere fra ikke-røykere blant de helt unge jentene, men det er lett å se hvem som røyker blant kvinner fra midten av 30-årene og oppover. Etter få år med røyking blir huden slappere og mer rynkete. Man får et mer dødt utseende og typisk røykehud, beskriver hjerteforskeren.

Hun forklarer at særlig unge kvinner er mest utsatt for skjønnhetsforfall når det kommer til røyk.

– Røyking minsker blodgjennomstrømningene. Derfor blir huden slapp hos kvinner. Røyking skader kvinner mer enn menn på mange måter.

Et annet kjent problem for kvinner, er at de får en såkalt røykemunn. Det vil si rynker på overleppen etter all suttingen på sigaretten.

Les også: Kvinners hjerner skades mest av røyking

Hår- og tannproblemer

Hvis huden har blitt ødelagt av nikotinen, kan du som røyker dessverre ikke trøste deg med en flott hårmanke. Røyken ødelegger håret også. Løchen forteller at håret lett blir livløst når du røyker, også det på grunn av at blodsirkulasjonen blir dårligere.

Ikke nok med det. Professoren kan konstatere at også tennene svekkes. De blir gule, og man får økt risiko for tannkjøttbetennelsen periodontitt, som i verste fall kan føre til at tennene løsner. Periodontitt er en betennelse i tennenes støttevev som skyldes bakterier i munnhulen. Røyking svekker forsvaret mot bakteriebelegg, og sykdommen er svært utbredt.

Les også: Ønsker skrekkbilder med gørr

Snus gir også synlige skader

Ifølge Helsenorge.no påvirker snus
tenner og munnslimhinne på flere måter,
og de som jobber med tannhelse kan ofte
se om en pasient bruker snus. Snus
misfarger tenner og kan føre til dårlig ånde.
Bruk av snus gir også omfattende forandringer
i tannkjøttet, og flere ulike skader kan oppstå.
Tannkjøttet i området der snusen plasseres kan
trekke seg tilbake og gi lange tannhalser som
fører til ising i tennene. Denne forandringen den
vedvarer selv om man slutter å snuse.
Ved langvarig snusbruk utvikles en fortykkelse i
munnslimhinnen der snusen plasseres. Dette
kalles en ”snuslomme”. Andre forandringer
forårsaket av snusbruk kan være et forstadium
til munnhulekreft. Disse sees som hvitlige,
ikke avskrapbare flekker på slimhinnen.

Kilde: Helsenorge.no

Lurt å stumpe røyken

Jo tidligere man begynner å røyke, desto mer av nikotinens skadelige stoffer får man i seg. Det positive er at særlig huden fort blir bedre hvis man slutter å røyke.

– Stumpes røyken, kommer forbedringene i huden kjapt. Den blir fastere, klarere og får mer liv, forsikrer Løchen.

Noen gode råd som hjelper på et ødelagt røykeutseende er å drikke mye vann, spise mat med lite usunt fett og salt, drikke mindre alkohol, ta ansiktsmaske med antioksidanter, gi håret fuktighetsgivende kurer og trene regelmessig for å stimulere blodomløpet slik at det blir lettere for hud og hår å utnytte næringen du har fått i deg.

Hvis du ikke skulle være spesielt utseendefiksert, er det greit å minne om at de aller beste grunnene til å stumpe røyken ikke vises utenpå: Økt risiko for hjerteinfarkt, KOLS, lungekreft og en rekke andre krefttyper.

Les også: Snusens farer

Øvreberg, Elisabeth